CTA – definicja, co to jest?

CTA – co to jest?

CTA (ang. Call to Action) to wezwanie do działania, którego celem jest skłonienie użytkownika do określonej reakcji, np. zakup, wysłanie formularza, pobranie aplikacji, zarejestrowanie konta, rezerwacja spotkania, kliknięcie w link,i itd. Najczęściej CTA stosowane jest w formie wyrażeń rozkazujących.

Przykłady CTA

Najczęściej stosowane i sprawdzone CTA, które można zaobserwować wyglądają następująco:

  • „Dodaj do koszyka”,
  • „Kup teraz”,
  • „Dowiedz się więcej”,
  • „Zapisz się”,
  • „Zarezerwuj teraz”,
  • “Zarejestruj się”.

Stosowane są również w pierwszej osobie:

  • „Chcę wiedzieć więcej!”,
  • „Wchodzę!”.

Często podkreślają korzyść dla użytkownika:

  • „Wypróbuj za darmo”,
  • „Dołącz za darmo”,
  • „Zyskaj 30% rabatu”,
  • „Otrzymaj 50 zł na pierwsze zakupy”.

Gdzie warto stosować CTA?

W przestrzeni internetowej znajduje się wiele miejsc i sytuacji, gdzie można zastosować CTA i poprawić skuteczność prowadzonych działań oraz zwiększyć współczynnik konwersji. Najczęściej Call To Action wykorzystywane jest w obszarach:

CTA w e-commerce

Stosowanie odpowiedniego CTA w sklepie internetowym może znacząco poprawić współczynnik konwersji. W e-commerce CTA występuje najczęściej w formie przycisków, które mówią użytkownikowi co ma zrobić, gdzie kliknąć i co kupić. Call To Action pozwala prowadzić konsumenta przez kolejne etapy procesu zakupowego – podtrzymywać jego zaangażowanie i maksymalnie ułatwić dokonanie transakcji przez odpowiednio dopasowane komunikaty.

CTA na stronie internetowej

CTA warto stosować na stronie internetowej, aby skłonić użytkownika do pożądanej akcji, czyli np. wysłania formularza kontaktowego, wykonania połączenia telefonicznego, zapisania się na newsletter, rejestracji konta, itp. Najczęściej występuje w formie przycisku lub ikony, ale często przybiera też formę linku w tekście lub samego tekstu.

Również w przypadku bloga warto używać CTA w celu zachęcenia do przeczytania kolejnego wpisu, śledzenia w mediach społecznościowych lub dodania komentarza pod wpisem.

CTA w reklamach internetowych

CTA w reklamie internetowej to must have! Wezwanie do działania ma zainteresować oraz skłonić użytkownika do kliknięcia i przejścia na stronę docelową, aby tam następnie wykonał pożądaną akcję. Duże znaczenie ma zarówno stosowana treść w CTA, jak również forma, kolorystyka i umiejscowienie. Warto testować różne CTA w swoich kampaniach, aby wybrać to najskuteczniejsze.

CTA w pozycjonowaniu organicznym

CTA stosowane jest również w działaniach SEO. Mowa przede wszystkim o treści, która jest widoczna dla użytkownika w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Zastosowanie skutecznego Call To Action w meta description, czyli krótkim opisie zawartości strony docelowej, może przyczynić się do zwiększenia CTR (współczynnika klikalności) wyświetlonej strony.