Domena – definicja, co to jest?
Domena – co to jest?
Domena to nic innego jak adres internetowy Twojego serwisu w Internecie. Po wpisaniu prawidłowej nazwy domeny, przeglądarka internetowa wyświetli serwis, który jest połączony z konkretną nazwą domeny oraz jej rozszerzeniem. Działanie domen obsługiwane jest przez system nazw domenowych (ang. Domain Name System), czyli w skrócie DNS, który tłumaczy zrozumiałe dla użytkownika adresy domen na adres IP, który odczytywany jest przez urządzenia obsługujące sieć internetową, jak smartfon, laptop, czy komputer stacjonarny. Określeń domena i adres strony www używa się zazwyczaj wymiennie.
Elementy budowy domeny
Domena składa się z czterech elementów:
protokół (http:// lub https://);
subdomena (np. www.);
nazwa domeny (np: thedigitalmarketing);
domena najwyższego poziomu (np: .pl).
Łącznie daje nam to https://www.thedigitalmarketing.pl
Nazwa domeny wraz z domeną najwyższego poziomu tworzą razem tzw. root domain, co w praktyce jest najwyższą nazwą w hierarchii adresu strony. W naszym przypadku jest to thedigitalmarketing.pl. Istnieje jednak także domena drugiego poziomu, która w strukturze domeny jest poniżej TLD (ang. Top Level Domain), czyli przykładowo .com.pl.
Podział domen najwyższego i drugiego poziomu
Domeny najwyższego poziomu i drugiego poziomu dzielą się na:
domeny narodowe – np.: .pl, .ca, .gr, .hr, .no;
domeny globalne – np.: .com, .net;
domeny funkcjonalne – np.: .edu, . gov, .org, .biz, .info;
domeny funkcjonalne drugiego poziomu – np.: .com.pl, .net.pl, .info.pl, .biz.pl;
domeny regionalne – np.: .waw.pl, .opole.pl, .rzeszow.pl, .malopolska.pl .
Jak wybrać odpowiednią nazwę domeny?
Istnieje wiele stosowanych dobrych praktyk wyboru odpowiedniej nazwy domeny. Jedną z nich, najczęściej stosowaną jest powiązanie nazwy domeny z nazwą firmy. Jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu, natomiast masz już wybraną nazwę firmy to w takim razie nazwa wybranej domeny powinna być powiązana z jej nazwą. Ten zabieg jest bardzo ważny w przypadku brandingu, czyli powiązania marki z jej adresem w Internecie oraz również ze względów praktycznych, gdyż potencjalny klient łatwiej zapamięta nazwę domeny, która powiązana jest z nazwą firmy.
Trzeba jednak wziąć pod uwagę jeden fakt, iż liczba wolnych nazw domen jest ograniczona. Dlatego też przed wyborem nazwy dla swojej firmy można upewnić się, czy pasująca do nas nazwa domeny wraz z wybranym jej poziomem jest obecnie wolna. Jeżeli natomiast interesująca nas nazwa domeny jest już zajęta to należy się zastanowić, czy jest jeszcze możliwość zmiany nazwy zakładanej firmy lub jeżeli już takiej możliwości nie ma to można sprawdzić, czy dostępne są inne poziomy domeny, które możemy dobrać do jej nazwy.
Warto tutaj także wspomnieć, że niezbyt dobrym pomysłem jest dodawanie dywizów (znak “-”) do nazwy domeny, gdyż wiele stron spamujących korzysta z tego zabiegu. Jeżeli natomiast ma on jedynie rozdzielać dwa człony nazwy strony (nazwa-strony.pl), to jest to dobry zabieg, natomiast tylko w tym przypadku.