CMS – definicja, co to jest?

CMS – co to jest?

CMS to system zarządzania treścią (ang. Content Management System) na stronie internetowej. Oprogramowanie, jakim jest CMS pozwala na łatwe kontrolowanie treści znajdującej się na serwisie internetowym oraz zarządzanie większością elementów witryny przy pomocy intuicyjnych interfejsów. Jest to idealne rozwiązanie dla osób, które chciałyby zarządzać stroją witryną nie znając języków programowania.

Rodzaje systemów CMS

Systemy CMS są trochę jak samochód, z zewnątrz wygląda prosto, natomiast od wewnątrz ma bardzo skomplikowaną strukturę. Tak jak każde oprogramowanie, CMS działa przy pomocy setki tysięcy linijek kodu źródłowego. Programiści taki kod mogą ujawnić publicznie za darmo lub udostępnić jedynie osobom, które zakupiły ich oprogramowanie. 

CMS - definicja, co to jest? | Słownik | The Digital Marketing

Ze względu na dostępność i licencję systemu CMS można je podzielić na trzy kategorie:

  • open source – jest to darmowy CMS oparty o otwarty kod źródłowy. Zaletą jego jest przede wszystkim bezpłatna licencja, możliwość modyfikacji plików w celu dostosowania ich do swoich potrzeb oraz bezpieczeństwo, dzięki licznym analizom danego oprogramowania poprzez swoich wielu twórców oraz użytkowników;

  • autorski CMS – inaczej nazywany dedykowanym systemem zarządzania treścią. Oprogramowanie CMS dostosowane jest przez dostawcę (firmę programistyczną) do konkretnych spersonalizowanych potrzeb klienta i serwisu internetowego. Decydując się na ten system mamy możliwość wdrożenia dowolnych funkcjonalności, oczywiście jeśli mieszczą się w naszym budżecie. To rozwiązanie jest najdroższym rozwiązaniem CMS oraz bez stworzenia odpowiedniej dokumentacji może sprawiać wiele problemów jego administratorom. W większości przypadków autorski system CMS nie jest koniecznością i wystarczający jest zwykły bezpłatny system zarządzania treścią (open source) wspomagany przez dodatkowe moduły oraz wtyczki.

  • Saas (ang. Software as Service) – system CMS oparty o comiesięczny abonament płatny dostawcy oprogramowania. System ten posiada wiele ograniczeń, co powoduje brak możliwości modyfikacji plików lub jest on bardzo ograniczony. System Saas dotyczy głównie wszystkich platform i modułów sprzedażowych.

Zalety systemów zarządzania treścią

Oprogramowanie systemu zarządzania treścią przede wszystkim pomaga właścicielowi serwisu w sprawnej obsłudze serwisu, automatycznej lub półautomatycznej aktualizacji zainstalowanych wtyczek lub wdrożeniem niezbędnych zmian na serwisie skutkujących, np. polepszeniem komfortu użytkowania, czy zwiększeniem popularności. Kolejnymi z pozytywnych aspektów posiadania systemu zarządzania treścią CMS są:

  • łatwa dostępność, gdyż popularne systemy CMS są ogólnodostępne w Internecie dla każdego i większości za darmo;

  • właściciel serwisu nie musi posiadać specjalistycznej wiedzy technicznej, dzięki rozbudowanym i intuicyjnym panelom administracyjnym. Pozwalają one na dokonywanie wszelkich zmian serwisu bez konieczności posiadania konkretnych umiejętności i doświadczenia;

  • nowe funkcjonalności, które w przypadku systemów open source są powszechne, darmowe i aktualizowane. Istnieje jednak tutaj jeden negatywny aspekt, jak publicznie udostępniony kod źródłowy strony, co staje się potencjalnym celem odwiedzin osób trzecich.