Serwis internetowy – definicja, co to jest?

Serwis internetowy (witryna internetowa) – co to jest?

Serwis internetowy, nazywany także inaczej witryną internetową to grupa powiązanych ze sobą minimum dwóch stron internetowych. Oprócz stron internetowych w skład witryny wchodzą również wszelkie pliki, które udostępniane są w Internecie przy użyciu tego samego adresu domenowego. Pojedyncze strony internetowe łączy się ze sobą w celu zwiększenia użyteczności i funkcjonalności serwisu. Serwisy internetowe posiadają elementy statyczne, opcje rejestracji i logowania oraz zapamiętywania tego, co użytkownicy najbardziej preferują, w celu dostosowania wyświetlanych treści do preferencji danego użytkownika. Poza licznymi elementami statystycznymi, witryny internetowe posiadają również treści interaktywne, jak np. aplikacje internetowe.

Serwis internetowy - definicja, co to jest? | Słownik | The Digital Marketing

Rodzaje serwisów internetowych

Serwisy internetowe mogą prezentować różne treści, poruszać wiele dziedzin naszego życia, oferować różne narzędzia lub funkcjonalności. Podział serwisów internetowych może być różnorodny. Wszystko zależy od tego, które kryterium weźmiemy pod uwagę. Witryny internetowe można podzielić biorąc pod uwagę, np. ich przeznaczenie czy wielkość.

Portal

Są to najczęściej odwiedzane serwisy internetowe, które przeglądamy podczas porannej kawy, czyli internetowe serwisy informacyjne. Jednym z ich najważniejszych celów jest zachęcanie do codziennego odwiedzania oraz wybrania go jako swoje główne źródło pozyskiwania informacji ze świata. Często takie serwisy dążą  również do tego, aby zostały wybrane, jako strona startowa przeglądarki internetowej. Internetowe portale informacyjne zawierają obszerną ofertę treści informacyjnych i rozrywkowych oraz dają możliwość założenia darmowego konta poczty internetowej. Serwisu te od strony graficznej cechują się minimalizmem, posiadają prosty i nieskomplikowany interfejs, dużą ilość obrazów oraz przestrzeni reklamowej. Ich celem biznesowym opierającym się na sprzedaży reklam kierowanych do użytkowników jest pozyskiwanie jak największej liczby odwiedzin oraz kliknięć w podlinkowane podstrony serwisu.

Przykładami takich serwisów są – www.wp.pl , www.onet.pl , www.interia.pl

Vortal

Vertical portal to serwis podobny do wcześniej omawianego portalu informacyjnego, natomiast różni się tym, że zawiera dużo specjalistycznej treści kierowanej do konkretnej grupy docelowej, jak np. fani motoryzacji, marketingu, czy rozwiązań IT. Profesjonalnie stworzone serwisy typu vortal posiadają doskonale działającą wewnętrzną wyszukiwarkę, która pozwala swoim użytkownikom szybko i łatwo przeszukiwać cały serwis w poszukiwaniu interesujących ich treści. Nowe wpisy nie są umieszczane tak często, jak w przypadku serwisów informacyjnych, więc stały kontakt z odbiorcami utrzymywany jest przy pomocy kanałów w social mediach lub newslettera z informacjami o nowym wpisie. Vortale, tak jak portale utrzymują się głównie ze sprzedaży wyznaczonych miejsc reklamowych.

Przykładami takich vortali są –  www.wirtualnemedia.pl , thedigitalmarketing.pl , www.sport.pl

Firmowy serwis internetowy

Podstawowym jego celem jest dostarczenie jak najszerszej informacji na temat danej firmy, jej usług oraz produktów. Firmowy serwis internetowy jest też jednym z głównych narzędzi budowania wizerunku firmy w Internecie. Stąd jego wygląd oraz łatwość nawigacji jest niezmiernie ważnym elementem w przypadku prowadzenia działań brandingowych.

Duże firmowe serwisy internetowe w większości kierowane są do kilku grup odbiorców. Są to potencjalni klienci, potencjalni pracownicy oraz media zewnętrzne. W ramach tej samej domeny oraz tego samego serwisu może istnieć kilka różnie wyglądających odsłon serwisu, które są odpowiednio skierowane dla wybranych grup docelowych. To zjawisko najbardziej widać w przypadku dużych firm telekomunikacyjnych.

Serwisy firmowe tworzone są pod własną domeną, która najczęściej pochodzi od nazwy firmy. Domena powinna być w jak najbliższym stopniu powiązana z nazwą firmy, co znacznie ułatwi potencjalnym klientom jej zapamiętanie oraz wyszukiwanie w wyszukiwarce internetowej.

Coraz częściej zdarza się, że serwis internetowy jest pierwszym punktem kontaktu potencjalnego klienta z marką. Stąd tak istotne jest, aby strona wywołała pozytywne pierwsze wrażenie i pozytywne odczucia, co zaowocuje zapadnięciem w pamięć, podjęciem kontaktu z firmą lub nawet finalizacją transakcji, jeśli tylko jest taka możliwość. Pierwsze wrażenie nowo odwiedzonego serwisu może szybko się przenieść na samą markę oraz jej postrzeganie.

Firmowe serwisy internetowe są miejscem bezpośredniego kontaktu użytkownika z marką, dlatego ważne jest, aby strona serwisu, na którą użytkownik trafia posiadała możliwość skontaktowania się z firmą poprzez, telefon, mail, formularz kontaktowy, czy nawet komunikator wewnętrzny. Wszystkie informacje dotyczące możliwości kontaktu powinny być umieszczone w dobrze widocznych miejscach na serwisie.

Przykładami takich serwisów firmowych są – www.eactive.pl , www.siegenia.com , www.ocmer.com.pl

Sklep internetowy

Rodzaj serwisu internetowego, który przede wszystkim nakierowany jest na prezentację oferty oraz jej sprzedaż. Sklep internetowy posiada mechanizmy umożliwiające zakup oraz przetworzenie złożonego zamówienia. Finalizacja zakupu, czyli wybór formy i miejsca dostawy odbywa się dzięki podpiętym mechanizmom firm kurierskich oraz zapłata, dzięki mechanizmom dostawców płatności internetowych. Coraz ważniejszym elementem stosowanych mechanizmów finalizacji zakupu wpływającym na współczynnik konwersji jest możliwość wyboru z kilku form dostawy oraz płatności. Kolejnym ważnym elementem budowy sklepu internetowego jest szata graficzna, która musi być aktualna z panującymi trendami oraz estetyczna, aby budziła pełne zaufanie do serwisu. Równie ważnym elementem jest prosty i krótki proces zakupowy, który przedstawia przejrzyste informacje na temat przedmiotu oferty, jego ceny, form dostawy oraz ewentualnego zwrotu.

Sklep internetowy musi być przede wszystkim funkcjonalny i przejrzysty, aby klienci podczas dokonywania zakupów wiedzieli, jakie będą kolejne kroki, co pozwoli im szybko i wygodnie dokończyć zakupy, bez konieczności porzucania koszyków w trakcie finalizacji transakcji.

Przykładami takich sklepów internetowych są – dostawka.com.pl , zywnosc-ekologiczna.com.pl , kelton.pl

Serwis produktowy

Skoncentrowany jest na prezentacji pojedynczego produktu lub niewielkiej kategorii produktów, które oferuje dana firma. Skupia się na przedstawieniu z jak najlepszej strony ich wszystkich zalet.

Na serwisu dominuje duża efektowna infografika ze zdjęciem produktu. Ważne jest, aby wszystkie informacje przedstawić w najoptymalniejszy sposób i nie przesadzić z niepotrzebnym nadmiarem treści. Wszystkie opisy oraz zalety produktu powinny być przedstawione najatrakcyjniejszy sposób poprzez filmy lub interaktywne animacje. Serwis produktowy powinien posiadać również mechanizm pozwalający na dokonanie zakupu z wyborem sposobu dostawy oraz formy płatności, aby użytkownik zainteresowany produktem w łatwy i szybki sposób mógł go od razu nabyć.

Przykładami takich serwisów produktowych są – www.nintendo.pl , www.playstation.com , www.xbox.com

Blog

Blog jest miejscem, gdzie na przykład firma może przedstawić swoje drugie oblicze, jakim jest wiedza i doświadczenie. Mogą się tam znaleźć porady na tematy, które poruszają klienci podczas korzystania z ich produktów lub tematy, z którymi się borykają potencjalni klienci.

Blog skierowany jest zazwyczaj do wybranej grupy docelowej, jak na przykład osoby potencjalnie zainteresowane konkretnym rozwiązaniem czy produktem lub potencjalni pracownicy. Publikowane informacje powinny być posegregowane w odpowiednie kategorie, aby użytkownicy w łatwy sposób mogli odnajdywać interesujące ich zagadnienia oraz powiązane ze sobą tematy. Każdy dobrze zrobiony blog posiada wewnętrzną wyszukiwarkę treści, co ułatwia wyszukiwanie interesujących tematów oraz zagadnień. Nawigacja bloga powinna być prosta, jak język komunikacji z użytkownikami, który powinien być stosowany w przypadku tego typu serwisu.

Blog firmowy służy budowaniu wizerunku, edukacji klientów oraz informowaniu czytelników o nowościach w ofercie, firmie lub na rynku. Stali odbiorcy, którzy są najczęściej informowani o nowym wpisie poprzez newsletter lub przy pomocy profilu firmowego przedsiębiorstwa w mediach społecznościowych, który użytkownik obserwuje.

Istnieje jeszcze osobna kategoria blogów, jak blogi osobiste oraz vlogi. Blog osobisty zawiera treści, gdzie jego właściciel pisze o swoich zainteresowaniach lub tworzy swój indywidualny internetowy wizerunek. Vlog natomiast w większości zawiera treści wideo, które w dużej mierze poświęcone są tej samej tematyce, co blog osobisty.

Przykładami takich blogów są – www.eactive.pl/blog , zywnosc-ekologiczna.com.pl/blog , dostawka.com.pl/blog

Serwis społecznościowy

Rodzaj serwisów, dzięki którym osoby o zbliżonych zainteresowaniach i poglądach mogą wymieniać się między sobą różnego rodzaju treściami. Główną rolę w przypadku serwisów społecznościowych odgrywają treści tworzone przez ich użytkowników, czyli tzw. UGC (ang. User Generated Content) oraz możliwość ich komentowania i prowadzenia dyskusji na ich temat. Podstawowymi formami informowania użytkowników o nowościach i aktualizacjach w serwisie w celu ściągnięcia ich do odwiedzin jest e-mail oraz przypomnienie na urządzeniach mobilnych.

Dużą część rynku serwisów społecznościowych stanowią międzynarodowe serwisu społecznościowe, jak np. Facebook, Twitter, czy LinkedIn. Są to już gigantyczne przedsiębiorstwa, których celem jest zbieranie jak najszerszej grupy użytkowników. Dlaczego? Tego typu serwisu społecznościowe zarabiają na wyświetlaniu użytkownikom reklam, które na podstawie analizy ich zachowań i preferencji są dla nich spersonalizowane. Serwisy te ze względu na ich sposób działania posiadają wiele danych wrażliwych na temat swoich użytkowników, natomiast istnieje możliwość ograniczenia ich dostępności. W przypadku dużych serwisów społecznościowych, jak Facebook czy LinkedIn użytkownik ma możliwość rozbudowanej konfiguracji prywatności, przez co może sam ustalać poziom dopasowania i personalizacji wyświetlanych mu reklam.

Jeśli chodzi o aspekty wizualne i graficzne serwisów społecznościowych to obowiązuje tutaj zasada – im prościej tym lepiej. Serwisy te ukierunkowane są na proste, natomiast efektywne prezentacje różnego rodzaju treści swoim użytkownikom.

Przykładami takich serwisów społecznościowych są – www.facebook.com , www.instagram.com , www.linkedin.com

Serwis dedykowany

Serwis dedykowany projektowaniu jest w celu prezentacji różnego rodzaju treści w sposób optymalnie dopasowany do grupy docelowej. Serwisy te są tworzone między innymi dla lekarzy określonej specjalizacji lub ogólnie w branży farmaceutycznej, gdyż właśnie te grupy docelowe posiadają specyficzne oczekiwania co do samej treści oraz formy ich przekazu przez organizacje informacyjne.

Serwisy dedykowane zazwyczaj nie są zbytnio rozbudowane, natomiast ich strona wizualna jest ściśle dopasowana do wymagań grupy docelowej.

Przykładami takich serwisów dedykowanych są – medtube.pl , mp.pl , medycyna.pzwl.pl

Serwis narzędziowy

Serwisy narzędziowe oferują funkcje, przy pomocy których można dokonać różnych operacji online. Serwisy te zawierają dedykowane rozwiązania dla konkretnych problemów użytkowników, jak np. konwersja plików graficznych z “.jpeg” do “.png”. Takie serwisy narzędziowe z reguły są bezpłatne dla użytkowników wykorzystujących ich podstawowe operacje, natomiast bardziej zaawansowane czynności już są płatne.

istnieją również płatne serwisy narzędziowe, gdzie trzeba wykupić abonament miesięczny lub subskrypcję na określony czas. Takie serwisy zazwyczaj przeznaczone są dla użytkowników B2B i zawierają funkcje, które pomagają w prowadzeniu, usprawnianiu i rozwoju procesów zachodzących w danym przedsiębiorstwie. Są to np. rozwiązania CRM, narzędzia analityczne, narzędzia graficzne, itp. 

Przykładami takich serwisów narzędziowych są – www.canva.com , app.senuto.com , ahrefs.com

Landing Page

Rodzaj serwisu nastawiony na realizację jednego konkretnego celu, jak np. zbieranie formularzy kontaktowych w trakcie trwania kampanii reklamowej. Zbudowany jest wyłącznie z jednej strony internetowej, która została dostosowana i zoptymalizowana pod konkretną grupę docelową o specjalistycznych i wąskich zainteresowaniach.

Serwis ten od strony wizualnej jest najprostszy jak to tylko możliwe, gdyż najważniejsza przede wszystkim jest jego użyteczność i skuteczność. Użytkownik odwiedzający ten serwis ma poruszać się wyłącznie po zaplanowanej ścieżce, aby realizować oczekiwane czynności krok po kroku, aż dojdzie do najważniejszego elementu strony, czyli formularza kontaktowego, w którym pozostawia swoje dane kontaktowe.

Przykładami takich landing page’ów są – wzgorzakaszubskie.pl , osadagorysowie.pl , zaciszenarwi.pl

Mikroserwis

Mikroserwis to strona internetowa poświęcona zupełnie aktywności marketingowej, np. promocja lub konkurs. Ukierunkowana jest na zaangażowanie użytkowników w daną akcję oraz przedstawienie regulaminu i zasad konkursu. Od strony wizualnej mikroserwis charakteryzuje się bardzo prostą i atrakcyjną infografiką o intuicyjnym interfejsie oraz ukierunkowanej na realizację konkretnego zadania konkursowego, jak między innymi wykonanie prostej grafiki lub jej załadowanie.

Mikroserwis graficznie bardzo często projektowany jest podobnie jak landing page lub one page. Takie rozwiązanie umożliwia użytkownikom zapoznanie się z całością serwisu bez zbędnego i często uciążliwego przechodzenia między poszczególnymi stronami serwisu.

Przykładami takich mikroserwisów są – loteriainpost.pl , www.ekoloteriavelvet.pl , loteriamilka.pl

Intranet

Rodzaj serwisu internetowego uwzględniający także wewnętrzne serwisy internetowe, jak np. firmowy. Intranet to serwis stworzony dla określonej grupy docelowej. Najczęściej grupą docelową serwisów typu intranet są pracownicy danej firmy. Zawiera on w sobie wszystkie aktualności z firmy dostępne jedynie wewnątrz jej oraz przydatne informacje codziennego użytku dla pracowników. Mogą to być informacje na temat zbliżających się imprez firmowych, konkursach wewnętrznych, czy planowanych szkoleniach wewnętrznych. Większość takich serwisów poza tymi informacjami oferuje również szeroki zakres funkcji, które ułatwiają pracę z innymi zespołami lub pracownikami. Funkcjami, które można znaleźć w tego typu serwisach są, np. rezerwacja sal konferencyjnych, kalendarz urlopów, czy stany magazynowe.

Niestety w wielu przypadkach niektóre informacje i funkcje serwisu dostępne są wyłącznie dla określonych osób w zależności od poziomu ich uprawnień. Zazwyczaj managerowie danych działów mają większe uprawnienia niż pracownicy niższego lub najniższego poziomu.

Extranet

Extranet to serwis internetowy dostępny wyłącznie dla użytkowników konkretnej grupy odbiorców wymagający zalogowania się przy użyciu otrzymanych danych logowania. Najczęściej są to serwisy dedykowane dilerom konkretnej marki samochodów lub franczyzobiorcom danej sieci handlowej.

Extranet posiada wiele przydatnych informacji, które pomagają w codziennej działalności ich odbiorców. Są to najczęściej aktualności oraz aktualne cenniki towarów. Często posiadają także narzędzia usprawniające pracę, jak np. narzędzie do obliczania rabatów lub szablony umożliwiające przygotowywanie plakatów, ulotek lub banerów reklamowych wykorzystywanych w kampaniach internetowych danego dilera samochodów lub punktu określonej sieci sklepów.

Portal korporacyjny

Portal korporacyjny to jeden z bardziej rozbudowanych rodzajów serwisów internetowych, gdyż łączy w sobie zarówno funkcje intranetu, jak i extranetu. Z tego rozwiązania korzysta wiele grup docelowych o różnych wymaganiach i potrzebach. Ze względu na szeroką grupę odbiorców portal korporacyjny posiada większe znaczenie komunikacyjne niż standardowa strona firmowa.

Odpowiednio zaprojektowana ścieżka komunikacji z interesariuszami pozwala w skuteczny sposób informować ich o swoich inicjatywach z zakresu CSR. Bardzo często tego typu serwisy posiadają także ważną sekcję relacji inwestorskich. Dzięki skutecznemu prowadzeniu komunikacji z inwestorami zwiększa się szansa na pozyskanie kapitału.