CTR – definicja, co to jest?

CTR – co to jest?

Skrót CTR pochodzi z języka angielskiego od słów Click Through Rate i oznacza współczynnik klikalności lub wskaźnik kliknięć. Współczynnik klikalności używany jest w marketingu internetowym w celach analizy wyników kampanii reklamowych i obliczany jest jako stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń danej treści. Współczynnik CTR może dotyczyć reklam, filmów, wyników wyszukiwania oraz maili. Dla przykładu, jeżeli reklama zostanie wyświetlona 1000 użytkowników, a kliknie w nią 150 osób to współczynnik klikalności będzie wynosił 15%.

CTR - definicja, co to jest? | Słownik | The Digital Marketing

Współczynnik CTR na odpowiednim poziomie

Jak wysoki powinien być dobry współczynnik klikalności? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ wysokość współczynnika klikalności zależy od wielu czynników, jak na przykład branża lub konkurencyjność. Optymalne wyniki będą różne również ze względu na kanał marketingowy, ponieważ każde narzędzie reklamowe działa zupełnie inaczej, co wpływa wszystkie statystyki kampanii.

W przypadku wyników organicznych wysoki współczynnik CTR pozwala na poprawę pozycji strony oraz jednocześnie wpływa na dalsze zwiększanie się poziomu ruchu. Średnia wysokość wskaźnika klikalności dla pierwszego wyniku organicznego wyników wyszukiwania Google kształtuje się na poziomie 30-50%, natomiast kolejne pozycje to już tylko 10-15% oraz 5-9% i tak dalej.

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku kampanii Google Ads w sieci wyszukiwania Google, gdzie CTR w przypadku bardziej ogólnych fraz kluczowych dobry współczynnik klikalności może znaleźć się nawet na poziomie 7%, a w przypadku bardziej precyzyjnych fraz kluczowych z długiego ogona może wynosić 15-20%. Trzecim scenariuszem są najbardziej precyzyjne słowa kluczowe związane z daną marką i ich współczynniki klikalności mogą sięgać nawet 100%, natomiast najczęściej jest to poziom 60-80%.

Wysoki współczynnik klikalności

Wysoki wskaźnik CTR jest zazwyczaj korzystny i mile widziany, ponieważ świadczy o odpowiednim dopasowaniu przekazu i kreacji reklamowej do oczekiwań potencjalnych klientów. Podczas analizy współczynnika klikalności nie można również zapomnieć, aby zestawić go z resztą istotnych statystyk, jak np. współczynnik odrzuceń oraz konwersji.

Wysoki współczynnik CTR to nie jest wszystko. Wysoki współczynnik klikalności warty jest uwagi w momencie, kiedy prowadzone działania charakteryzują się dodatnim i odpowiednio wysokim współczynnikiem ROAS oraz ROI.