Analityka Internetowa

Tworzenie raportu w Looker Studio

Google Looker Studio to narzędzie Google stworzone do analityki marketingowej i biznesowej, służące do raportowania danych w czasie rzeczywistym z różnych platform internetowych, takich jak: Google Analytics, Google Ads, Google Search Console, DV360, Meta Ads, itp., które w prosty sposób można udostępniać swoim współpracownikom, zarządowi, czy w przypadku agencji klientom. Wizualizacja danych w Looker Studio daje możliwość wizualizacji danych analitycznych w sposób czytelny i łatwy do zrozumienia.

Zalety narzędzia Looker Studio

Looker Studio posiada możliwość łączenia ze sobą wielu źródeł danych w jednym raporcie, co przekłada się na wysoką wygodę podczas analizy danych oraz oszczędność czasu przy tworzeniu różnych zestawień. Dane pobierane są automatycznie, a raporty nie wymagają odświeżenia.

Dane mogą być przedstawione w postaci tabel, wykresów lub różnego rodzaju diagramów. Dodatkowo w sieci dostępne są ogólnodostępne wizualizacje i gotowe komponenty tworzone przez społeczność, które zwiększą atrakcyjność prezentowanych raportów oraz pozwalają na rozbudowę funkcjonalności.

Kolejną zaletą jest łatwość, z jaką możemy wybrać domyślny zakres dat, z jakiego okresu mają zostać pobrane i wyświetlone dane. Dzięki elementom sterującym takim jak, np. wybór zakresu dat i list wyboru, kontrola danych czy filtrów zaawansowanych przygotowany raport w tym narzędziu zyskuje na dynamiczności, a użytkownicy mogą go dostosować do swoich potrzeb. Warto również wspomnieć o możliwości wstawiania niestandardowych pól, dostosowanych do potrzeb każdego raportu.

Google Looker Studio posiada, także możliwość stosowania filtrów. Przydaje się to gdy nie chcemy mieć w raporcie wszystkich danych, np. chcemy wykluczyć niektóre podstrony serwisu z prezentowanych danych.

Jedną z najlepszych funkcji Looker Studio, dla których warto z niego korzystać, jest łatwość udostępniania raportów konkretnym osobom, poprzez np. podanie adresu e-mail lub przesłanie linku do podglądu czy edycji. Dzięki temu można dzielić się raportami, a nawet pracować nad tym samym raportem w tym samym czasie.

Kolejną świetną funkcją jest możliwość przypisywania użytkownikom konkretnych uprawnień do raportu. Jest to działanie podobne do udostępniania widoków w Google Analytics. W Looker Studio można przyznać klientowi dostęp do widoku, a pozostali członkowie zespołu, którzy będą pracować nad raportem, otrzymają możliwość edycji. Dzięki temu klient nie będzie w stanie niczego modyfikować bez Twojej zgody.

Jak uzyskać dostęp do Looker Studio?

Aby móc tworzyć raporty, konieczne jest posiadanie konta Google. Po utworzeniu i zalogowaniu się należy przejść na stronę internetową https://lookerstudio.google.com/overview. Po zalogowania się do systemu ukaże się nam kilka przykładowych raportów, które pozwolą na zapoznanie się z interfejsem, jego wyglądem oraz danymi, które możesz pobierać do niestandardowych szablonów.

Poradnik tworzenia raportu w Looker Studio

Poniżej przedstawiam krótki poradnik tworzenia raportów w Looker Studio na przykładzie danych zaciąganych z Google Analytics 4:

1_ Zaloguj się do konta na Google, wejdź na Looker Studio (https://lookerstudio.google.com/overview ) i kliknij “+” z opcją “Pusty raport”;

2_ Narzędzie poprosi Cię, żeby dodać źródła do raportu, więc z zakładki “Łączenie z danymi” wybierz “Google Analytics 4”;

3_ Wybierz dane na podstronie “Dodaj dane do raportu” lub w czystym raporcie „Raport bez tytułu” kliknij opcję “Dodaj dane” oraz wybierz usługę, z której chcesz pobrać dane;

4_ Po dodaniu danych do stworzonego raportu narzędzie automatycznie utworzy pierwszą tabelę. Możesz ją usunąć, klikając ją i wciskając przycisk “Delete” na klawiaturze;

5_ W raporcie możesz wstawić wykres poprzez opcję “Dodaj wykres”, gdzie wybierzesz interesujący Cię rodzaj wykresu (np. kołowy, liniowy lub słupkowy). Za pośrednictwem tego przycisku możesz też stworzyć tabelę, którą sformatujesz według uznania. W przypadku Google Analytics 4 możesz tworzyć kolumny z sesjami, liczbą użytkowników, przychodami i innymi danymi biznesowymi, które chcesz analizować i wizualizować;

6_ Jeżeli chcesz, ustaw zakres dat na raporcie. Zrobisz to za pomocą opcji “Dodaj element sterujący”;

7_ Następnie kliknij opcję “Udostępnij” i wybierz z dostępnych opcji zaproszenie konkretnych użytkowników lub pobranie linku do raportu. Możesz zaplanować wysyłkę raportu, a nawet też cały raport lub kod do wstawienia na stronę.

Czy warto?

Pobieranie danych z przeróżnych narzędzi i tworzenie wykresów, diagramów i tabel, a do tego udostępnianie raportu na przeróżne sposoby! Tak wiele w jednym narzędziu? Looker Studio z pewnością sprawia, że praca z danymi staje się o wiele przyjemniejsza.

One thought on “Tworzenie raportu w Looker Studio

  • Dobry poradnik dla początkujących! Możecie śmiało moim zdaniem pociągnąć tę tematykę dalej! 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *