E-commerce – definicja, co to jest?
E-commerce – co to jest?
E-commerce to pojęcie wywodzące się z języka angielskiego, oznaczające handel elektroniczny. Polega on na zawieraniu transakcji handlowych realizowanych przy użyciu nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Najpopularniejszą formą E-commerce są sklepy internetowe, które dają możliwość minimalizowania kosztów prowadzenia działalności handlowej poprzez brak konieczności kupna lub wynajmu lokalu pod punkt handlowy.
Działania związane z E-commerce to jednak nie tylko sprzedaż towarów i usług, ale także akcje marketingowe i promocyjne. To wszystkie czynności, które są związane z zawieraniem transakcji internetowych oraz doprowadzające do nich przy wykorzystaniu dostępnych środków teleinformatycznych.
E-Commerce podstawowe pojęcia
E-commerce
E-commerce to inaczej mówiąc handel elektroniczny, któremu towarzyszy szereg działań mających na celu dokonanie transakcji elektronicznej przy użyciu sklepu internetowego lub aplikacji. Transakcją elektroniczną nazywamy zakup towaru lub usługi, której płatność i dostaw odbywa się poza stacjonarną placówką sklepu.
Sklep internetowy
Sklep internetowy to rodzaj serwisu internetowego, który umożliwia dokonywanie zakupów online. Umożliwia on wirtualne przeglądanie oferty, porównywanie towarów, złożenie zamówienia oraz dokonania płatności online za złożone zamówienie.
Platforma e-Commerce
Platforma e-Commerce to oprogramowanie pozwalające na uruchomienie sklepu internetowego na wybranej domenie po wcześniejszym zainstalowania i skonfigurowaniu go na serwerze. Alternatywą klasycznych platform e-Commerce są platformy typu SaaS, które występują w postaci gotowego sklepu internetowego postawionego na serwerach dostawcy wybranego oprogramowania.
Rodzaje E-commerce
Pojęcie E-commerce jest dosyć szerokim zjawiskiem, które można podzielić ze względu na podmioty zawierające między sobą transakcje. Trzeba wyodrębnionymi głównymi typami handlu elektronicznego jest handel B2B, B2C oraz C2C:
E-commerce B2B (business-to-business) – transakcje biznesowe zachodzące pomiędzy dwoma firmami. W przypadku modelu B2B ważne jest budowanie dobrych relacji z kontrahentem a sprzedaż odbywa się za pośrednictwem wyszkolonych handlowców.
E-commerce B2C (business-to-consumer) – transakcje zawierane pomiędzy firmą oferującą produkty lub usługi a konsumentem indywidualnym. Sprzedaż przebiega najczęściej bezobsługowo przy użyciu sklepu internetowego, a klient będący uczestnikiem transakcji jest klientem końcowym.
E-commerce C2C (consumer-to-consumer) – handel przebiega pomiędzy dwiema prywatnymi osobami, gdzie jedna jest sprzedawcą a druga klientem. Transakcje tego typu przebiegają najczęściej na serwisach aukcji internetowych, do których należy między innymi OLX lub Gumtree.
Rodzaje platform e-Commerce
Na rynku istnieje wiele platform e-Commerce, które różnią się od siebie w w znikomym lub w znacznym stopniu. Istnieje natomiast jeden główny podział, który dzieli je wszystkie na platformy otwarte oraz zamknięte:
Platformy e-Commerce otwarte – bez posiadania większej wiedzy na ich temat są względnie trudne do konfiguracji oraz wdrożenia, natomiast posiadają wysoką elastyczność, jeśli chodzi o dostosowanie ich różnorodnych funkcji na potrzeby sklepu internetowego. Posiadają między innymi takie dodatkowe funkcje, jak między innymi subskrypcje czy rezerwacje. Stworzone są dla zróżnicowanych rozwiązań e-Commerce.
Platformy e-Commerce zamknięte – stworzone na potrzeby prostych rozwiązań handlu elektronicznego. W większości przypadków są łatwe do uruchomienia oraz skonfigurowania, natomiast mają wiele ograniczeń dotyczących funkcjonalności oraz dalszego rozwoju wielkości i nowych funkcji sklepu internetowego.
Platformy e-Commerce otwarte oraz zamknięte, które zostały omówione powyżej dzielą są także na kolejne trzy rodzaje platform sprzedażowych:
Platformy Open-Source – oprogramowanie otwarte, posiadające możliwość dowolnej modyfikacji lub dodania kolejnych funkcjonalności, wtyczek lub integracji z innym oprogramowaniem. Platformy Open-Source są najlepszym rozwiązaniem na rynku dedykowanym dla większości otwieranych biznesów internetowych. Posiadając tego typu rozwiązanie jestesmy właścicielem wszyskich elementów serwisu, które stworzyliśmy oraz dodaliśmy na sklep. Dodatkowo rozwiązanie Open-Source umożliwia w przyszłości przeniesienie sklepu na inną platformę e-Commerce, gdy tylko wystąpi taka konieczność. Przykładami takich platform jest WooCommerce, PrestaShop oraz Magento.
Platformy abonamentowe – oprogramowanie zamknięte, znajdujące się w chmurze na serwerze dostawcy rozwiązania. Rozwiązanie to nazywane jest inaczej SaaS (ang. Software as a Service), gdzie w ramach miesięcznego lub rocznego abonamentu otrzymujemy serwery oraz całą infrastrukturę potrzebną do zbudowania własnego sklepu internetowego. Nie jest to do końca dla wszystkich najlepsze biznesowo rozwiązanie, gdyż ze względu na brak możliwości dodawania niestandardowych rozwiązań sklep nie może wdrażać wielu nowych pomysłów oraz technologicznych nowości. Przykładami takich platform jest IdoSell, Shoper, oraz Shoplo.
Platformy dedykowane – oprogramowanie dedykowane konkretnym potrzebom, tworzone w pełni na zamówienie. Wszystkie rozwiązania tworzone są od zera, jak wygląd, funkcje oraz nawet panel zarządzania sklepem i treścią. Jedne z najdroższych rozwiązań pod względem tworzenia oraz utrzymania. Często pojawia się problem pod względem administracji serwisem, jeśli chcemy zmienić administratora, gdyż to twórca zna go najlepiej, a każda kolejna osoba chcąca go dalej administrować musi się go nauczyć od podstaw.
Zalety i wady handlu internetowego
Bez wątpliwości handel internetowy to szereg korzyści płynących zarówno dla klientów, jak i sprzedawców. Sklep internetowy zarabia 24/7 przez całe 365 dni w roku, co wpływa na to, że nie bez powodu rynek E-commerce staje się coraz bardziej popularny. W przeciwieństwie do tradycyjnej formy handlu, nie ma konieczności prowadzenia stacjonarnych punktów sprzedaży, zatrudniania licznej załogi oraz budowania lub dzierżawienia wielkich magazynów. W sklepach internetowych ofertę można aktualizować na bieżąco oraz dynamicznie odpowiadać na przychodzące nowe potrzeby klientów. E-commerce, dzięki tak rozwiniętej sieci różnego rodzaju dostawców nie jest ograniczony lokalizacją firmy oraz ma dostęp do potężnego rynku zbytu, zarówno w kraju, jak i za granicą.
E-commerce daje wiele możliwości oraz korzyści, natomiast najważniejsze z nich to:
względnie łatwe wejście w rynek – mniejsze ograniczenia i niższe koszty wejścia w rynek w porównaniu z punktami stacjonarnymi;
niskie koszty – prosty sklep internetowy oparty jest na tanich, a często darmowych rozwiązaniach e-Commerce. Nie ma konieczności posiadania biura, lokalu stacjonarnego, czy stałej liczby pracowników. Dzięki niższym kosztom działania oraz sprawnej i rozwiniętej logistyce sklepy internetowe posiadają znaczną przewagę nad konkurencją stacjonarną;
dostępność 24/7 – dostęp dla klientów do sklepu internetowego nie jest w żaden sposób ograniczony godzinami pracy siedziby firmy oraz różnicą czasu wynikającego z różnych stref czasowych, co daje klientom możliwość dokonywania zakupów o każdej dogodnej dla nich porze;
nieograniczona ilość produktów w ofercie – większość platform e-Commerce daje możliwość dodawania nieograniczonej ilości produktów, nawet jeśli tego produktu nie ma fizycznie na stanie w magazynie. W takich sytuacjach sprzedawca ma kilka dni na uzupełnienie stanu magazynowego i realizację zamówienia.
dostęp do nieograniczonego rynku – w przeciwieństwie do sklepów stacjonarnych, sklepy internetowe nie są ograniczone konkretnym obszarem wokół lokalizacji lokalu. Oczywiście występują również na początku niewielkie trudności, jak wypracowanie zaufania klientów, czy problemy logistyczne w przypadku sprzedaży międzynarodowej;
działania marketingowe – Internet daje możliwość łatwego dostosowania strategii marketingowej do aktualnych oczekiwań, potrzeb i trendów na rynku oraz możliwość efektywnej promocji i dokładnej mierzalności efektów prowadzonych działań.
Jednak handel elektroniczny to nie tylko same zalety i jak wszystko posiada również swoje zagrożenia i trudności. Przedsiębiorcy podejmujący się handlu w Internecie muszą zapewnić swoim klientom bezpieczeństwo płatności i pozostawionych danych, wypracować zaufanie użytkowników pośród często sporej ilości konkurentów oraz zmierzyć się z licznymi spotykanymi problemami logistycznymi (w szczególności przy przesyłkach za pobraniem).
Kluczowe jest zrozumienie całej specyfiki rynku E-commerce, gdyż klienci zachowują się zupełnie inaczej, niż jest to w przypadku tradycyjnej stacjonarnej formy dokonywania zakupów oraz porównywania ofert. Specyfika rynku online wymusza na przedsiębiorcach odpowiednie i profesjonalne podejście do prezentacji oferty, stworzenia odpowiedniej i często wielokanałowej strategii marketingowej oraz budowania pozytywnego i docenionego wizerunku firmy w sieci.
Droga do sukcesu w handlu elektronicznym
Posiadając własny sklep internetowy, wybraną grupę docelową i opracowaną strategię marketingową można rozpocząć pozyskiwanie pierwszych klientów i rozwijanie różnych kanałów ich pozyskiwania. Już od samego początku prowadzonych działań marketingowych należy analizować wyniki oraz śledzić zachowania użytkowników, gdyż to oni będą nam na bieżąco dostarczać informacji na temat słabych i mocnych elementów stworzonego e-sklepu. Ta wiedza jest bezcenna i daje wiele możliwości dalszego rozwijania sklepu oraz rozważnego inwestowania w najbardziej efektywne rozwiązania i kanały pozyskania klienta.