Influencer – definicja, co to jest?

Influencer – co to jest?

Influencerem możemy nazwać osobę wpływową, posiadającą trwałe relacje z masowymi odbiorcami, którzy silnie się z nim utożsamiają, dzięki czemu ma możliwość wpływu na ich decyzje zakupowe lub opinie na dany temat. Wyrażonymi przez siebie zdaniami potrafi umiejętnie wpłynąć na społeczność skupioną wokół swojej osoby. Influencer jest poniekąd liderem opinii w swojej społeczności.

Influencerem najczęściej jest osoba posiadająca bloga, vloga, kanał na YouTube, Instagramie lub innym portalu społecznościowym, gdzie swoją opinią może wpływać na zachowania zakupowe i opinie użytkowników skupionych wokół swojej osoby.

Influencer - Słownik - The Digital Marketing

Jak mierzyć zasięgi influencerów?

Zasięg influencera mówi o tym, do ilu użytkowników i ile razy została wyświetlona opublikowana treść. Im dany influencer jest popularniejszy, tym jego zasięg będzie szerszy. W celu dokładnego oszacowania zasięgu konieczne jest wykorzystanie narzędzi aSotrender lub NapoleonCat. Wielkość zasięgu zależy również między innymi od tego, w jakim jakim stopniu publikowane treści są angażujące dla jego społeczności.

Do szybkiej, szacunkowej i niezbyt dokładnej oceny zasięgu danego influencera wystarczy natomiast wyłącznie informacja o liczbie fanów profilu na Facebooku, followersów na Instagramie, subskrybentów kanału YouTube, czy ilości odsłon i unikalnych użytkowników na serwisie internetowym wyciągniętych z Google Analytics. Takie dane pozwolą na wstępne szacunki zasięgu danego influencera.

Jak możemy podzielić influencerów?

Granice na podstawie liczby followersów są zbyt płynne, aby się przywiązywać do konkretnych liczb, natomiast jakoś trzeba ich wyszczególnić i pogrupować. Należy także pamiętać, że influencerów można także podzielić pod względem rodzaju platformy (instagramerzy, blogerzy, youtuberzy, tiktokerzy, podstakerzy, itp.) oraz contentu, który udostępniają (lifestyle, sport, rozrywka, moda, uroda, finanse, itp.). Te podziały są jednak zbyt oczywiste, stąd też poniższy podział skupia się na wcześniej wspomnianej liczbie obserwujących, czy followersów.

Nanoinfluencer – do 1 000 obserwujących

Nanoinfuencerem jest tak naprawdę każdy, kto prowadzi własne kanały społecznościowe i publikuje w nich różnego rodzaju treści. Przeprowadzone badania pokazują, że podczas podejmowania decyzji zakupowych najbardziej ufamy osobom, które już znamy od dłuższego czasu. A kto w dużej większości jest naszymi followersami? Oczywiście rodzina, znajomi oraz aktualni i byli współpracownicy. Pomimo niskich zasięgów nanoinfluencera nieprzekraczających 1 000 obserwatorów, można zauważyć, że są coraz częściej wykorzystywani przez marketerów z różnych branż. W przypadku profili publicznych są to zazwyczaj przedstawiciele konkretnych nisz tematycznych, dzięki czemu ich działania wykazują wysoki współczynnik konwersji.

Kanały: prywatne profile na Instagramie, Facebooku, czy TikToku

Rodzaj współpracy: wysyłka produktów, barter

Charakterystyka: indywidualne osoby, które nie posiadają większego doświadczenia przy współpracy z większymi markami

Microinfluencer – od 1 000 do 100 000 obserwujących

Ich grupa followersów wykracza poza znajomych i rodzinę, a tym samym treści, które publikują docierają do szerszego grona internautów. Microinfluencer, tak samo nanoinfuencer zajmuje się najczęściej bardzo konkretną branżą, czy tematyką. Dzięki względnie wąskiej grupie followersów, często wchodzi z nimi w konwersację odpisując na komentarze lub wiadomości prywatne. Takie relacje przekładają się na wysokie zaufanie grupy obserwatorów, co skutkuje wysokim współczynnikiem konwersji prowadzonych działań reklamowych. Marketerzy przy przeprowadzaniu akcji promocyjnych często wykorzystują wielki mikroinfluencerów jednocześnie w celu uzyskania jeszcze większego zasięgu oraz konwersji sprzedaży.

Kanały: profile na Instagramie, Facebooku, TikToku, kanały YouTube, blogi pisane

Rodzaj współpracy: wysyłka produktów, barter, płatna współpraca od kilku do kilkuset tysięcy złotych

Charakterystyka: pasjonaci świadomi swojego zasięgu, działają według konkretnego planu i pomysłu na siebie

Influencer – od 100 000 do 1 000 000 obserwujących

Za prawdziwych influencerów uważa się osoby, które w swoim głównym kanale przekroczyły liczbę 100 000 followersów. W znacznej większości są to osoby traktujące influencerstwo jako pracę na cały etat, z której często są w stanie się utrzymać na dosyć wysokim poziomie. W celu utrzymania, a także poszerzania zasięgu tworzą jakościowy content, który jest publikowany zazwyczaj ze stałą częstotliwością. Influencerzy przy tworzeniu contentu bardzo często współpracują z innymi osobami, które pracują nad tym, aby publikowane materiały były ciekawe i angażujące grupę docelową. Influencer działa aktywnie zazwyczaj w wielu kanałach jednocześnie, natomiast dla każdego z nich tworząc dedykowane treści.

Kanały: najczęściej Instagram oraz YouTube

Rodzaj współpracy: recenzja, testy, płatne w formie lokowania produktu

Charakterystyka: osoby doświadczone biznesowo, mają możliwość wybierania spośród wielu ofert, najchętniej wybierają współpracę długofalową z jedną marką

Celebryta – od kilkuset tysięcy w górę

Osoby te, dzięki swojej działalności poza Internetem posiadają co najmniej kilkaset tysięcy followersów na swoich profilach społecznościowych. Coraz częściej się zdarza, że przekraczają próg nawet miliona obserwatorów. Współczynniki konwersji celebrytów są najczęściej kilkukrotnie niższe niż w przypadku micro i nanoinfluencerów, natomiast nadrabiają to większymi grupami odbiorców. Obserwatorzy kanałów społecznościowych celebrytów doskonale wiedzą, że reklamują oni wszystko, jeżeli tylko dostaną za to wysoką sumę pieniędzy. Jednak taka forma prowadzenia swoich kanałów im nie przeszkadza, o ile zostanie zachowana odpowiednia równowaga pomiędzy treścią właściwą, a reklamową. Pomimo nie tak małych wynagrodzeń za promocję marek w swoich social mediach,  nadal głównym źródłem ich dochodów jest codzienna praca, czyli gra w filmach i serialach, gra w piłkę, koncertowanie oraz nagrywanie muzyki.

Kanały: głównie Instagram

Rodzaj współpracy: płatna w postaci gotówki od kilkudziesięciu tysięcy złotych, barter wyłącznie w przypadku dóbr luksusowych, jak auta, biżuteria czy sprzęt RTV

Charakterystyka: publikowane treści w postaci zdjęć selfie lub zrobionych przez agenta danej marki, nie wchodzą we współpracę długoterminową, zapisy o zakazie promocji konkurencyjnych marek są płatne dodatkowo

Makroinfluencer – od kilkuset tysięcy w górę

Mianem makroinfuencera określany influencerów, których grono followersów przekracza kilkuset tysięcy osób i ich popularność zaczęła wykraczać pod Social Media. Bardzo często są to osoby, które zaczynały swoją karierę w mediach społecznościowych i w pewnym momencie zasłynęły również w programach telewizyjnych. Najpopularniejsi makroinfluencerzy zazwyczaj zatrudniają kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt osób, które pomagają w rozbudowywaniu ich produktów lub usług. Większość oferowanych usług i produktów nie jest związanych z digitalem, a dotyczy między innymi sprzedaży ubrań, kosmetyków oraz książek.

Kanały: przede wszystkim YouTube i Instagram przy wsparciu Facebooka oraz TikToka

Rodzaj współpracy: płatna w postaci gotówki od kilkudziesięciu tysięcy złotych w górę

Charakterystyka: praca projektowa, profesjonalnie przygotowane publikowane treści