Konwersja – definicja, co to jest?

Konwersja – co to jest?

Konwersją nazywamy działanie mające na celu zmianę użytkownika biernego w aktywnego. Konwersja ma miejsce w momencie, kiedy użytkownik dokona zakupu, wykona połączenie, wyśle formularz kontaktowy lub zapisze się do newsletter’a.

Konwersja najczęściej następuje, jeżeli uda się uprzednio przyciągnąć zainteresowanie odwiedzającego serwis użytkownika poprzez wpis blogowy, atrakcyjny opis oferowanej usługi lub produktu oraz wskazuje on na zaspokojenie posiadanej potrzeby zakupowej. Poprawnie dobrana i skonfigurowana konwersja często przekłada się ostatecznie na zysk ze sklepu internetowego oraz nawiązanie kontaktu z potencjalnym klientem w przypadku firm usługowych lub sprzedaży B2B.

Konwersja - Słownik - The Digital Marketing

Co to jest współczynnik konwersji?

Współczynnik konwersji przedstawia liczbę dokonanych konwersji w przeliczeniu na liczbę wszystkich osób odwiedzających serwis internetowy. Dzięki tym statystykom można monitorować efektywność swojego sklepu internetowego lub serwisu usługowego skupionego na zbieraniu formularzy kontaktowych.

Współczynnik konwersji - Słownik - The Digital Marketing

Przedstawiając to na przykładzie: jeżeli wskaźnik konwersji strony, którą odwiedziło w ciągu miesiąca 10 000 użytkowników wynosi 2%, to oznacza, że 200 osób odwiedzających daną stronę zrealizować założony cel konwersyjny, czyli dokonało zakupu w sklepie, wysłało formularz kontaktowy lub spędziło założony czas na czytaniu wpisu blogowego.

Cele konwersyjne – dlaczego powinno się je wyznaczyć?

Każdy z właścicieli serwisu internetowego, a w szczególności sklepu internetowego powinien jasno wyznaczyć cele konwersyjne dla swojego serwisu i dążyć do tego, aby je osiągać i zwiększać ilość ich spełniania.

Cel konwersyjny może być różny w zależności od celów firmy oraz przeznaczenia danego serwisu internetowego. W przypadku sklepów internetowych najważniejszym celem konwersji jest dokonanie zakupu, natomiast w przypadku firm usługowych lub sprzedaży B2B będzie nawiązanie kontaktu przy pomocy formularza kontaktowego, numeru telefonu lub adresu mailowego. Takie działania także doprowadzą w ostateczności do konwersji, jaką jest zakup, natomiast jej ścieżka będzie znacznie dłuższa i bardziej złożona. Dla serwisów internetowych, takich jak portale informacyjne lub blogi najważniejszymi celami konwersyjnymi będzie długi czas spędzony na stronie oraz serwisie. Im więcej czasu użytkownik spędza na serwisie oraz przegląda kolejne podstrony, tym więcej reklam z sieci reklamowej Google do niego trafi.

Celami konwersyjnymi dokonywanymi na serwisach internetowych skonfigurowanymi w Google Analytics i Google Tag Manager mogą być:

  • zakup w sklepie internetowym;

  • wyznaczony czas trwania sesji;

  • odwiedzenie określonej ilości podstron serwisu;

  • powrót użytkownika na serwis internetowy;

  • rejestracja nowego konta użytkownika;

  • zapisanie do newsletter’a;

  • przesłanie formularze kontaktowego;

  • wypełnienie i przesłanie ankiety;

  • kliknięcie w baner reklamowy;

  • obejrzenie zamieszczonego filmu na stronie;

  • kliknięcie infografiki;

  • udostępnienie w Internecie wpisu lub produktu;

  • pobieranie zamieszczonych plików.

Optymalizacja współczynnika konwersji

Optymalizacja współczynnika konwersji (ang. Conversion Rate Optimization – CRO) to wszystkie podejmowane działania na serwisie internetowym mające na celu poprawę współczynnika konwersji, co będzie skutkowało między innymi zwiększającą się ilością transakcji oraz przesłanych formularzy kontaktowych w ramach tego samego poziomu ruchu na serwisie. Działania z zakresu optymalizacji konwersji powinny być poprzedzone wytyczeniem najważniejszych celów, grupy docelowej oraz usług lub produktów, które są prezentowane na serwisie internetowym.

Odpowiednio prowadzona optymalizacja na celu zwiększanie realizacji wyznaczonych celów oraz dostosowywanie wyglądu i zamieszczonych treści, tak aby w jak największym stopniu odpowiadały na potrzeby klientów i były dla nich atrakcyjne. Ostatecznym celem optymalizacji konwersji ma się stać zadowalający współczynnik konwersji przekładający się na zyski.

Optymalizację współczynnika konwersji najczęściej warto łączyć z optymalizacją SEO, aby rosnący ruch organiczny w połączeniu z rosnącym współczynnikiem konwersji w jeszcze większym stopniu przekładał się na rosnące zyski firmy. CRO dla serwisu jest ważne także z tego względu, że roboty Google indeksujące serwisy coraz mocniej skupiają się również na czynnikach behawioralnych, co w przypadku połączenia SEO z CRO może przynieść naprawdę wysoki i zadowalający efekt.