Yandex Metrica – definicja, co to jest?
Yandex Metrica – co to jest?
Yandex Metrica to darmowe narzędzie analityczne oferowane przez firmę Yandex, które zajmuje się śledzeniem, zbieraniem i raportowaniem ruchu w serwisach internetowych. Yandex Metrica jest drugim najczęściej stosowanym narzędziem do analizy ruchu w Internecie.
Przeznaczenie Yandex Metrica jest bardzo zbliżone do najpopularniejszego narzędzia, jakim jest Google Analytics. Yandex jednak do swojej usługi zaoferował kilka dodatkowych funkcji, jak nagrywanie sesji użytkowników oraz tworzenie map ciepła (ang. heatmaps) wskazujące miejsca najczęściej klikane przez użytkowników danej strony internetowej.
Najważniejsze funkcje Yandex Metrica
Najpopularniejsze narzędzie analityczne amerykańskiego pochodzenia Google Analytics sprawdza się naprawdę świetnie i nie ma większych powodów, aby zmieniać go na Yandex Metrica, natomiast zagłębiając się w to narzędzie można szybko dostrzec nieco większe możliwości.
WebVisor
Pierwszą z takich funkcji jest funkcja odtwarzania wizyt użytkowników w firmie wideo. Nagranie to pokazuje, jak dany użytkownik poruszał się kursorem po naszym serwisie internetowym, w co klikał, jak scrollował stronę oraz czy przeszukiwał go wpisując jakieś słowa w wyszukiwarkę wewnętrzną serwisu. Funkcja ta oprócz wideo pokazuje również takie informacje jak godzina wizyty, źródło wejścia na serwis, kraj, użyta przeglądarka, system operacyjny urządzenia, ilość sesji oraz czas spędzony na serwisie.
Nagrania te umożliwiają nam analizę przebiegu poszczególnych sesji, a tym samym pozwala na zidentyfikowanie problemów, które napotykają użytkownicy podczas interakcji z serwisem.
Click, Link i Scroll Maps
W funkcjach Yandex Metrica można spotkać trzy rodzaje map, jak mapa klików, linków oraz scrollowań. Ostatnia funkcja, jaką są scroll mapy jest szczególnie pomocna w przypadku posiadania serwisu typu One Page, gdzie cała zawartość znajduje się na jednej stronie.
Click Map – obrazuje najczęściej klikane miejsca w obrębie danej strony internetowej;
Link Map – podkreśla w różnych kolorach najczęściej klikane linki na stronie wraz z podstawowymi statystykami;
Scroll Map – pozwala analizować głębokość przewijania strony przez użytkowników.
Wszystkie te mapy są dostępne w kilku różnych opcjach wizualizacji statystyk do wyboru. Podczas, gdy zestawimy ze sobą te trzy raporty, otrzymamy wówczas bardzo dokładny obraz tego, jak użytkownicy poruszają się po naszym serwisie internetowym.
Ad Blocker
Raport Ad Blocker pozwala wygenerować raport dostarczający informacje na temat wizyt użytkowników, którzy mieli zablokowane wyświetlanie reklam. Dzięki tym informacjom możemy zbadać, jaki wpływ na długość sesji, współczynnik odrzuceń i głębokość scrollowania mają wyświetlane banery reklamowe znajdujące się wewnątrz serwisu.
Form Analysis
Form Analysis jest kolejnym raportem narzędzia Yandex Metrica, który pozwala na identyfikację użytkowników, którzy rozpoczęli wypełnianie formularza na stronie, natomiast ostatecznie go nie wysłali. Raport ten pozwala również na nagrania sesji oraz prześledzenie ich celem wyłapania przyczyn braku przesłania formularzy, co pozwoli podjąć skuteczne działania naprawcze w celu podniesienia współczynnika konwersji.
SOS via SMS
Bardzo przydatną funkcją, której nie znajdziemy w Google Analytics są powiadomienia o problemach z dostępnością serwisu internetowego. Funkcja polega na sprawdzeniu dostępności serwisu przez algorytm monitorujący, który raz na jakiś czas wywołuje stronę główną serwisu. Właściciel ma możliwość wyboru sposobu otrzymywania powiadomień, gdzie do wyboru ma opcję SMS lub E-mail.
Content w Yandex Metrica
Wiadomo, że jednym z kluczowych elementów pozycjonowania stron jest content marketing, więc stąd też Yandex Metrica wyszedł naprzeciw potrzebom SEOwców i zaoferował przejrzysty panel przedstawiający statystyki dotyczące wewnętrznych treści serwisu, jak np. artykułów na blogu. Poprawnie skonfigurowany zaprezentuje nam takie informacje, jak ilość wyświetleń wpisu, ilość użytkowników odwiedzających dany artykuł, długość czytania, procent pełnych czytań oraz procent odsłon na urządzeniach mobilnych.
Zalety Yandex Metrica
Najistotniejszą korzyścią wynikającą z posiadania Yandex Metrica jest możliwość kontroli samplingu danych. Korzyść ta powinna cieszyć szczególnie marketingowców, którym zależy na tym, aby raporty wyciągane z narzędzi analitycznych bazowały na wszystkich danych zebranych poprzez tag, a nie były wyłącznie określone w procencie.
Innymi wartościowymi i godnymi zwrócenia naszej uwagi zaletami Yandex Metrica są:
w pełni bezpłatne dla każdego;
szybka i prosta konfiguracja;
automatyczne i wygodne powiadomienia o występujących problemach z serwisem;
wizualizacja lejków konwersji;
- prosty i intuicyjny interface;
indywidualne dostosowanie wszelkich raportów, aby spełniały wszelkie oczekiwania pod względem danych oraz ich prezentacji;
gromadzenie danych wielu stron przy pomocy jednego tagu i prezentacja ich w jednym raporcie.