Backlink – definicja, co to jest?
Backlink (link przychodzący) – co to jest?
Backlink, czyli inaczej link przychodzący oznaczający odnośnik zamieszczony w treści dowolnej strony internetowej, który przenosi do zewnętrznej podstrony innego serwisu internetowego. Backlink oprócz pełnienia funkcji, jaką jest przekierowanie użytkownika na inną stronę internetową jest jednym z kluczowych czynników rankingujących wyniki organiczne wyników wyszukiwania, co tworzy go niezbędnym elementem pozycjonowania stron.
Linki przychodzące są kluczowe z perspektywy pozycjonowania stron w wynikach wyszukiwania Google, a wartościowy i przemyślany link building może przynieść serwisowi dużo korzyści. Dobry jakościowo backlink powinien pochodzić z zaufanej domeny, podstrony o podobnej tematyce oraz podlinkowanego słowa kluczowego, który także dotyczy strony, na którą przekierowuje.
Wyróżnia się dwa główne rodzaje linków przychodzących: dofollow, który przekazuje stronie docelowej siłę strony linkującej oraz nofollow, które tej mocy nie przekazują. Backlink może być występować pod różnego rodzaju treścią, czyli tzw. anchorem. Najbardziej popularnymi anchorami są anchory brandowe, które kryją się pod nazwą firmy w postaci hiperłącza; Exact Match, które ukryte są pod wybranymi słowami kluczowymi oraz bezpośredni odnośnik w postaci adresu URL, który nie kryje się pod niczym.
Sposoby pozyskiwania backlinków
Najważniejszą kwestią, którą trzeba w tym temacie poruszyć to postawienie wysokojakościowego serwisu internetowego, do którego zadowoleni użytkownicy sami będą linkować na swoich serwisach, portalach oraz wpisach. Zbudowanie zróżnicowanej bazy linków przychodzących jednak wymaga poświęcenia sporej ilości czasu oraz podjęcia niezbędnych działań.
Backlinki do serwisu można pozyskiwać poprzez między innymi:
artykuły sponsorowane;
linki z istniejących wpisów;
dystrybucja własnych tekstów;
artykuły gościnne;
ogłoszenia lokalne;
komentarze na blogach oraz forach;
dedykowane zaplecza.
W każdym z wymienionych powyżej przypadków pozyskiwania linków przychodzących z innych stron internetowych, należy pamiętać, aby podejmowane działania były zgodne z polityką Google, gdyż w przeciwnym przypadku mogą przynieść więcej szkody niż pożytku.
Backlink dofollow a nofollow
Powszechnie uważa się, że anchory dofollow przynoszą korzyści serwisom, a nofollow ich nie przynoszą, natomiast jest to w pewnym stopniu nieprawdą. W przypadku każdych działań powinna być zachowana równowaga, która będzie sugerowała w pewnym stopniu naturalność prac związanych z pozycjonowaniem serwisu. Linki przychodzące, które wykupujemy, np. w przypadku artykułów sponsorowanych umożliwiają dobrowolne przypisanie linku do jednego z tych dwóch atrybutów. Większa liczba backlinków dofollow powoduje, że roboty Google, które odpowiedzialne są za indeksację stron internetowych w wyszukiwarce, będą reagowały na te zamieszczone atrybuty.
Różnica między linkami dofollow a nofollow poleca na tym, że:
dofollow– przekierowuje wartości strony, na której znajduje się hiperłącze na rzecz serwisu, do którego prowadzi wstawiony backlink;
nofollow – także podlega analizie mechanizmów indeksujących Google, dzięki czemu oprócz generowania ruchu na stronę, pozyskuje także wartość wskaźnika odwiedzin z serwisu, na którym został umieszczony ten backlink.
Backlink dofollow faktycznie wpływa pozytywnie na pozycjonowanie organiczne serwisu, natomiast to równowaga między atrybutami dofollow i nofollow powoduje, że wszystkie odnośniki prowadzące do witryny wyglądają bardziej naturalnie i Google nie ma zastrzeżeń, co do prowadzonych działań pozycjonowania.
Do czego służą linki przychodzące?
Tak, jak to to zostało przedstawione powyżej, linki przychodzące wykorzystywane w pozycjonowaniu stron działają cuda. Jednak, aby zwiększyć wiarygodność stron dla indeksujących mechanizmów wyszukiwarek, linkowanie powinno odbywać się w sposób naturalny oraz przy zachowaniu równowagi pomiędzy atrybutami dofollow i nofollow. Kontrolowanie wszystkich backlinków prowadzących do serwisu jest bardzo pomocne przy ocenie prowadzonych działań SEO oraz planowaniu dalszych działań z tego zakresu.