Certyfikat SSL – definicja, co to jest?

Certyfikat SSL – co to jest?

Certyfikat SSL (ang. Secure Socket Layer) to narzędzie będące protokołem sieciowym poświadczającym wiarygodność domeny lub domeny oraz jej właściciela. Certyfikat SSL to pewnego rodzaju standard szyfrowania stron internetowych dla uzyskania bezpiecznych połączeń połączeń internetowych. Zastosowany sposób szyfrowania jest gwarantem zachowania poufności transmisji danych oraz komunikacji pomiędzy użytkownikiem a serwerem. Gwarancja poufności danych udzielana jest właścicielowi certyfikatu przez niezależny podmiot, czyli wystawcę. Przy pomocy certyfikatu SSL szyfrowane mogą być między innymi połączenia do poczty elektronicznej, serwera, czy strony internetowej. 

Zabezpieczenie to znajduje swoje najszersze zastosowanie w przypadku stron internetowych, tych prostych wizerunkowych, jak i sklepów internetowych z systemami zamówień oraz płatności online. Jednocześnie z wejściem w życie RODO (Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych) zabezpieczenie w postaci certyfikatu SSL stało się podstawowym zabezpieczeniem, które każdy właściciel serwisu internetowego z formularzem kontaktowym lub modułem zamówień powinien zastosować w celu ochrony danych swoich użytkowników.

Certyfikat SSL – działanie, przebieg transmisji danych

Do szyfrowania przesyłanych danych wykorzystuje się certyfikat o określonej długości klucza, a klucz certyfikatu im jest dłuższy, tym trudniej jest odszyfrować przesyłane dane. SSL dzięki swojej wysokiej skuteczności szyfrowania oraz prostej obsłudze bardzo szybko znalazł swoje zastosowanie przy zabezpieczaniu coraz liczniejszych transakcji bankowości elektronicznej, podczas odbywanych aukcji internetowych, systemach płatności online, a także podczas przesyłania danych osobowych z formularzy znajdujących się na serwisach internetowych. 

Przebieg transmisji danych chronionych certyfikatem SSL przebiega w sposób przedstawiony poniżej:

  1. Przeglądarka internetowa wysyła prośbę do serwera, aby potwierdził swoją tożsamość i zabezpieczenie;

  2. Serwer odpowiada przeglądarce przesyłając kopię swojego certyfikatu SSL;

  3. Przeglądarka internetowa sprawdza ważność i wiarygodność przesłanego certyfikatu wśród zaufanych Urzędów Certyfikacji, a następnie przesyła do serwera;

  4. Serwer przesyła potwierdzenie w wersji cyfrowej w celu rozpoczęcia szyfrowanej sesji SSL;

  5. Zaszyfrowane certyfikatem SSL  informacje są przesyłane między serwerem a przeglądarką.

Powyższy przebieg transmisji został zilustrowany poniżej:

Certyfikat SSL - definicja, co to jest? | Słownik | The Digital Marketing

Jak poznać, czy serwis www posiada certyfikat SSL?

Dla przeciętnego użytkownika przeglądarki, certyfikat SSL jest widoczny w postaci odpowiedniego oznaczenia zamkniętą kłódką na pasku adresu.

W przypadku stron internetowych bez posiadanego certyfikatu będzie widoczny protokół http://, natomiast przed domeną strony zabezpieczonej certyfikatem pojawi się protokół https:// oraz w większości przypadków obok adresu znajdzie się także ikona zamkniętej kłódki.

Kto powinien używać certyfikatu SSL?

Najważniejszym z przypadków, gdzie powinien być stosowany certyfikat SSL są sklepy internetowe. Odbywają się tam rejestracje użytkowników, gdzie są podawane wrażliwe dane osobowe oraz autoryzację płatności online, jak np. płatności kartą kredytową lub debetową. Jednak SSL stosowany powinien być wszędzie tam, gdzie użytkownik podaje swoje dane, nawet najmniej wrażliwe, czyli ostatecznie każdy komercyjny serwis internetowy powinien być zabezpieczony. Wskazuje to na to, że nie tylko sklepy online, czy strony firmowe powinny posiadać protokół https://, ale także blogi, fora oraz serwisy tematyczne. Koniecznością jest to nawet jeśli serwis posiada opcję rejestracji oraz logowania.

Korzyści posiadania certyfikatu SSL

  • Wiarygodność – gwarancja, że przesyłane dane za pośrednictwem serwisu internetowego trafią do odpowiedniego odbiorcy. Proces ten pozwala uwierzytelnić tożsamość serwera oraz klienta;

  • Wysokie zaufanie do serwisu – dzięki widocznej zamkniętej kłódce oraz protokołowi https:// użytkownicy widzą, że mają kontakt z bezpiecznym połączeniem. Szczególne znaczenie ma to w przypadku sklepu internetowego, gdzie formularz zamówienia wymaga od klienta pozostawienia swoich danych kontaktowych oraz adresowych, a dodatkowo w następnym kroku będzie konieczność szybkiej płatności internetowej. Użytkownicy dużo chętniej i dużo większym zaufaniem dokonują zakupów online chronionych certyfikatem SSL.

  • Światowy standard zabezpieczeń – posiadanie międzynarodowego certyfikatu SSL jednego z renomowanych światowych wystawców jest idealnym rozwiązaniem dla firm prowadzących międzynarodową działalność gospodarczą. Właściciel takiego certyfikatu zyskuje większą pewność, że posiadany certyfikat SSL spełni swoje zadanie w każdym z krajów, gdzie przebywają jego klienci.

  • Bezpieczeństwo – pomiędzy przeglądarką internetową a serwerem tworzony jest szyfrowany i unikatowy kanał do prywatnej komunikacji ponad publicznym Internetem, gdzie przesyłane przez sieć informacje są otwartym tekstem. Warto także wiedzieć, że certyfikat SSL, jako jeden z niewielu form zabezpieczenia, oferuje gwarancję finansową, która może sięgać nawet dwóch milionów dolarów amerykańskich.

  • Integralność danych – dzięki szyfrowaniu certyfikatu SSL zapewnia on poufność oraz integralność przesyłanych danych. W przypadku przechwycenia ruchu na serwisie przez hakerów, nie odczytają oni zabezpieczonych certyfikatem danych użytkowników, jak dane osobowe, czy numery kont lub kart płatniczych. Klient oraz właściciel sklepu internetowego zyskują pewność, że przesyłane dane nie zostaną podmienione podczas dokonywania transakcji.

  • Większe możliwości – zabezpieczenie serwisu certyfikatem SSL, a w szczególności sklepu internetowego jest jednym z pierwszych podstawowych wymogów jego funkcjonowania. Wymagają tego nie tylko systemy płatności online, ale także platformy reklamowe, jak np. kampanie produktowe Google Ads. Nie posiadając zabezpieczenia serwisu nie ma możliwości wdrożenia szybkich płatności online, ani poprowadzenia kampanii reklamowych, gdyż Google wymaga, aby jego użytkownicy byli kierowani na bezpieczne serwisy.

  • Pozytywny wpływ na wyniki organiczne serwisu – tak jak też było to wspomniane powyżej, protokół https:// dla Google jest jednym z czynników wpływających na ranking w organicznych wynikach wyszukiwania. Google dodatkowo docenia i promuje te serwisy, które są bezpieczne dla jego użytkowników. Jeżeli konkurencja używa certyfikatu to nie można pozostać z tyłu i go sobie odpuścić. Podobne stanowisko tyczy się konkurencji nie stosującej zabezpieczenia, natomiast w tym przypadku posiadając go można uzyskać nad nimi przewagę.

Certyfikat SSL powinien posiadać każdy serwis internetowy, aby zabezpieczyć nie tylko siebie, ale także każdego jego użytkownika.