Google Ads – definicja, co to jest?
Google Ads – co to jest?
Google Ads to system reklamowy udostępniony przez firmę Google, który pozwala na budowanie i zarządzanie kampaniami reklamowymi w sieci wyszukiwania Google oraz sieci reklamowej Google. Reklamy mogą być wyświetlane w postaci tekstowej, graficznej lub wideo. Z reklamą Google Ads głównie kojarzą się nam kampanie tekstowe w sieci wyszukiwania Google, natomiast z reklamami Google Ads spotkamy się także w trakcie codziennego surfowania po sieci, na powierzchniach reklamowych innych serwisów internetowych należących do partnerów Google, gdzie wyświetlają się nam bannery kierujące do konkretnej strony docelowej.
Rodzaje kampanii Google Ads
W ramach systemu reklamowego Google Ads znajduje się bardzo szerokie spektrum rodzajów reklam. Reklamy możemy podzielić na:
Reklamy tekstowe w sieci wyszukiwania Google
Podstawowy format reklamy stosowany dla każdego rodzaju działalności. Reklamy składają się wyłącznie z określonej długości tekstu oraz opcjonalnych rozszerzeń. Rozszerzenia reklam tekstowych pozwalają na dodanie takich informacji jak, np. rozszerzenie połączeń, linki do podstron, rozszerzenie cen oraz lokalizacji. Reklamy tekstowe Google Ads z biegiem czasu coraz bardziej upodabniają się do organicznych wyników wyszukiwania Google, co zwiększa między innymi ich skuteczność.
Reklamy typu “Tylko połączenie” w sieci wyszukiwania Google
Specjalny format reklam tekstowych w sieci wyszukiwania Google dedykowany na urządzenia mobilne. Poprzez kliknięcie w nią użytkownicy nie są przekierowywani na stronę docelową, jak to ma miejsce w standardowych kampaniach tekstowych, natomiast pozwala klientowi nawiązać szybkie połączenie telefoniczne z numerem wybranym przez reklamodawcę. Taki format reklamy idealnie spisuje się w przypadku takich biznesów, jak Taxi czy laweta.
Dynamiczne reklamy tekstowe w sieci wyszukiwania Google (DSA)
Kolejny format reklam tekstowych Google Ads, natomiast różniący się od poprzednich mechanizmem tworzenia i dopasowania do treści wpisanego zapytania w wyszukiwarkę Google. W reklamach tekstowych DSA reklamodawca definiuje jedynie jeden wiersz opisu, natomiast nagłówek reklamy i strona docelowa dobierane są przez system Google Ads oraz jego algorytmy. Taki mechanizm ma na celu zapewnienie użytkownikowi jak najlepsze dopasowanie wyświetlanej reklamy do jego zapytania.
Reklamy produktowe w sieci wyszukiwania Google
Format reklamy stworzony przez Google specjalnie na potrzeby sklepów internetowych. Reklamy wyświetlane są w wyszukiwarce Google na samym szczycie wyników wyszukiwania. Reklamy te charakteryzują się zdjęciem produktu, ceną oraz nazwą sklepu i nie wymagają tworzenia tekstów reklamowych. W celu utworzenia kampanii reklamowej konieczne jest posiadanie konta Merchant Center oraz pliku produktowego zawierającego wszystkie wymagane informacje na temat produktów.
Reklamy banerowe w sieci reklamowej Google (GDN)
Rodzaj reklamy przeznaczony do promowania nowego produktu lub nowej marki na rynku. System Google Ads obsługuje kilkanaście sprecyzowanych rozmiarów reklam, które zostaną wyświetlane w boksach reklamowych różnych rozmiarów. Reklamy banerowe Google Ads wyświetlają się na stronach internetowych znajdujących się w sieci reklamowej Google Ads oraz aplikacjach na smartfony, poczcie Gmail i platformie YouTube. Reklamy banerowe mogą być również używane jako reklamy remarketingowe.
Reklamy animowane HTML5 w sieci reklamowej Google
Format reklam banerowych w sieci reklamowej, natomiast jeszcze bardziej przyciągających uwagę użytkowników. Reklamy animowane Google Ads tworzone są w technologii HTML5. Specjalnie na potrzeby tego formatu reklam Google udostępnił specjalne oprogramowanie jakim jest Google Web Designer pozwalające na tworzenie prostych wizualnych reklam oraz edycję ich ruchu na wyznaczonej osi czasu, tak jak jest to zrobione w edytorach video.
Reklamy elastyczne w sieci reklamowej Google
W celu uproszczenia reklamodawcom budowy reklam na potrzeby sieci reklamowej, Google wprowadził elastyczny format reklam, który zapewnia automatyczne dopasowanie rozmiarów reklam do wymagań systemu reklamowego. Jedyną czynnością, którą musi wykonać reklamodawca jest zapewnienie wszystkich potrzebnych składników, z których system zbuduje banery reklamowe. System wymaga od reklamodawcy od 2 do 4 obrazów reklamowych, logo firmy w 2 różnych formatach, kilka nagłówków reklamowych oraz kilka tekstów. Na podstawie tych materiałów system tworzy wszystkie możliwe kombinacje reklam, aby wśród nich znalazły się te, które będą najbardziej skuteczne.
Reklamy wideo na platformie YouTube
System reklamowy Google Ads pozwala na prowadzenie kampanii reklamowych również przy użyciu filmów w drugiej największej na świecie wyszukiwarce internetowej, jaką jest platforma YouTube. Wybranej grupie docelowej można wyświetlać krótkie i długie reklamy bez lub z możliwością pomijania, sześciosekundowe spoty przerywające oglądany film oraz proponować kolejne filmy do obejrzenia.
Reklamy w poczcie Gmail
Poczta elektroniczna Gmail to jedna z najpopularniejszych platform na świecie i każdy użytkownik smartfona z systemem operacyjnym Android jest posiadaczem takiego konta pocztowego. Usługa pocztowa Gmail, tak jak wcześniej wymieniona platforma YouTube to własność firmy Google, dzięki czemu istnieje możliwość emisji reklam również w tym środowisku. Reklamy te trafiają bezpośrednio do skrzynek pocztowych użytkowników w firmie wiadomości e-mail. Płatność za reklamę następuje dopiero w momencie wyświetlenia pełnej treści e-maila przez użytkownika.
Sposoby kierowania reklam Google Ads
Reklamy Google Ads można kierować przy pomocy:
słów kluczowych wpisanych w wyszukiwarkę Google;
targetowania geograficznego;
targetowania demograficznego;
zainteresowań użytkowników;
tematów stron emisji reklam w sieci reklamowej Google;
rodzaju używanego urządzenia przez użytkownika;
targetowania na odbiorców, którzy już odwiedzili stronę reklamodawcy;
harmonogram reklam.
Możliwości kierowania reklam Google Ads jest bardzo dużo, jak widać powyżej, a dodatkowo poszczególne sposoby kierowania można ze sobą łączyć, co daje reklamodawcy jeszcze precyzyjniejsze kierowanie reklam poprzez zawężenie grupy odbiorców.