Link dofollow – definicja, co to jest?

Link dofollow – co to jest?

Domyślnie wszystkie linki publikowane na stronie są linkami dofollow, chyba że zostaną ręcznie zmodyfikowane tak, aby były linkami nofollow lub zostaną automatycznie zmienione przez ustawienia danej witryny. Odnośniki dofollow to właściwie podstawa w procesie linkowania serwisu na potrzeby SEO – o ile służą użytkownikowi do szybkiego przeniesienia się na inną stronę (lub podstronę), o tyle algorytmy współczesnych wyszukiwarek internetowych uznają je za sygnały świadczące o wartości docelowego adresu URL.

Wartość dofollow jest opisem pewnego typu linków, gdzie sama w sobie wartość dofollow dla atrybutu rel nie istnieje w HTML. Tak więc linki dofollow to technicznie rzecz biorąc, dowolne linki, które nie mają atrybutu rel o wartości nofollow.

Z punktu widzenia kodu strony link dofollow wygląda zupełnie normalnie:

<a href=”https://thedigitalmarketing.pl”>Link</a>

Skąd więc mowa o „atrybucie”? Teoretycznie można go o takowy wzbogacić, jednak jest to zupełnie zbędne. Taka rozbudowana wersja wyglądałaby następująco:

<a href=”https://thedigitalmarketing.pl” rel=”dofollow”>Link</a>

 W praktyce jednak oznaczałaby dla robota dokładnie to samo, co wariant krótszy, w związku z czym niemal nikt jej nie stosuje.

Jak działa link dofollow?

Linki dofollow pozwalają robotom Google (i innych wyszukiwarek internetowych) śledzić je i wchodzić na wskazaną stronę internetową. Rezultatem są wartościowe linki prowadzące do witryny. Czyli jeśli dana witryna linkuje do strony za pomocą tego linku, zarówno wyszukiwarka, jak i ludzie będą mogli go śledzić.

Co dają linki dofollow?

Linki dofollow pozytywnie wpływają na pozycjonowanie strony. Jeśli strona posiada dużo odnośników, zwłaszcza tych pochodzących z wartościowych witryn, pojawia się w wynikach wyżej (oczywiście pod warunkiem, że nie zostanie ona z jakiegoś powodu ukarana tak zwanymi filtrami). Jest tylko jeden warunek – strona linkująca musi „przekazać moc” stronie linkowanej. A robi to właśnie dzięki atrybutowi “dofollow”. 

Co ważne, linki dofollow nadają wartość miejscom docelowym również w przypadku linkowania wewnętrznego, na przykład pomiędzy kategoriami sklepu, czy w przypadku blogów poprzez odniesienia do powiązanych wpisów.

Oczywiście należy także pamiętać, że linki to tylko jeden z wielu czynników rankingowych w wynikach wyszukiwania.

Jak zdobywać linki dofollow?

Najlepszym i najbardziej wartościowym sposobem na pozyskiwanie linków dofollow jest uczciwy sposób, czyli tworzenie wartościowej, unikalnej i oryginalnej treści, która jest chętnie udostępniana na innych stronach. Warto więc posiadać na swoim serwisie internetowym bloga, na którym możemy dzielić się swoją unikalną wiedzą. Piszmy wysokiej jakości artykuły, w których będziemy odpowiadać na pytania i rozwiązywać wątpliwości swoich klientów. Dzięki czemu wielu z nich może chętnie podzielić się linkiem na innych stronach. Korzyść z tego jest podwójna. Po pierwsze możemy budować ruch z witryn odsyłających, a po drugie zdobywać wartościowe linki prowadzące do naszej strony, dzięki czemu zwiększamy jej autorytet.

Oczywiście są szybsze sposoby na pozyskiwanie linków – jeśli posiadacie odpowiedni budżet to możecie na przykład publikować artykuły sponsorowane lub eksperckie na znanych i cenionych portalach branżowych.