Linkowanie wewnętrzne – definicja, co to jest?

Linkowanie wewnętrzne – co to jest?

Linkowanie wewnętrzne (ang. internal linking) to działanie polegające na celowym umieszczaniu w treści lub nawigacji strony odnośników (hiperłączy) prowadzących do innych miejsc wewnątrz tego samego serwisu internetowego. Sieć linków wewnętrznych w obrębie danej witryny ułatwia użytkownikom znajdowanie szukanych treści, a roboty Google szybciej docierają do kolejnych podstron serwisu i łatwiej indeksują witrynę. Pomaga to także wyszukiwarkom internetowym zrozumieć strukturę serwisu, wartość poszczególnych podstron i ich wzajemne połączenia.

Dlaczego warto zadbać o linki wewnętrzne?

Głównym celem linkowania wewnętrznego jest przede wszystkim ułatwienie poruszania się po witrynie. Dzięki hiperłączom możemy kierować użytkownika w miejsca na serwisie, w których dowie się więcej na tematy, które go interesują. Dobrze zaprojektowana struktura linków wewnętrznych jest nie tylko praktyczna dla samego użytkownika, ale także korzystna dla wyników strony, ponieważ wydłuża czas kontaktu użytkownika ze stroną, a to z kolei procentuje na różne obszary.

Główne zalety odnośników wewnętrznych to:

  • ułatwienie użytkownikowi poruszania się po stronie i odnajdywania treści;

  • ułatwienie robotom wyszukiwarek w indeksowaniu podstron;

  • podkreślanie tematu strony (umieszczając linki w kluczowych treściach pokazujesz robotom, o czym jest strona, co korzystnie wpływa na finalny efekt pozycjonowania);

  • mniejszy współczynnik odrzuceń (Bounce Rate), wzrost konwersji i stron na sesje;

  • wsparcie procesu pozycjonowania fraz kluczowych;

  • pomaga zwalczyć kanibalizację słów kluczowych w serwisie;

  • poprawa przepływu mocy strony (Page Rank).

Jak poprawnie zrobić linkowanie wewnętrzne?

Dobrze stworzone linkowanie wewnętrzne może przynieść wiele korzyści witrynie internetowej. Należy jednak pamiętać, aby linki wewnętrzne oznaczone były odpowiednim atrybutem – dofollow. Posiadały dopasowany tematycznie anchor text, a całość linkowania wyglądała naturalnie i była spójna oraz zgodna z kontekstem. Ważna jest również ilość linków wewnętrznych w obrębie jednej strony internetowej – nie należy z nimi przesadzić. Istnieje wiele sposobów umieszczania linkowania wewnętrznego na stronie internetowej, a do najpopularniejszych zaliczamy:

  • Menu główne – obecne niemal na każdym serwisie internetowym. Pozwala na prostą nawigację po strukturze witryny. Menu jest szczególnie ważne w przypadku rozbudowanych serwisów typu e-commerce z licznymi kategoriami;

  • Menu boczne – dodatkowe menu w bocznym panelu serwisu to sposób na zwiększenie ilości linków wewnętrznych w witrynie. Dodatkowy moduł z menu ułatwia nawigowanie po sklepie i angażuje użytkownika;

  • Linki śródtekstowe – odnośniki zamieszczone w konkretnym tekście, powiązanym tematycznie ze stroną, do której prowadzi link, czyli hiperłącza pojawiające się w tekstach znajdujących się na stronie (na blogu, w opisie usług, na stronie głównej, w sekcji ,,o nas’’, itp.). Tekstowe hiperłącza powinny być dobrze widoczne (np. innym kolorem, podkreślone lub pogrubione), tak aby użytkownik wiedział, że ma do czynienia z podlinkowanym fragmentem tekstu. Dzięki temu kliknie w interesujące go miejsca, aby uzyskać więcej informacji na dany temat;

  • Breadcrumbs – ścieżka nawigacyjna, pozwalająca użytkownikowi na rozpoznanie wszystkich kroków, które musiał przejść pomiędzy stroną główną, a podstroną, na której się obecnie znajduje;

  • Sidebary – boczne elementy strony, na których widnieją dodatkowe ścieżki nawigacyjne i linki wewnętrzne do części serwisu, gdzie chcemy, aby nasz użytkownik się przeniósł i zapoznał z ich zawartością. W przypadku blogów są to często, np. najnowsze lub najpopularniejsze wpisy;

  • Tagi – szczególnie popularne na blogach, służą do łatwiejszego odnalezienia treści o podobnej tematyce;

  • Stopka – znajduje się na dole strony. Bardzo często umieszcza się w niej linki do stron informacyjnych i kontaktowych.

Aby jednak strategia linkowania była skuteczna, musisz pamiętać o kilku ważnych czynnikach…

Im wyżej znajduje się dany link tym ma on większą wartość – umiejscowienie linku wysoko na stronie zwiększa prawdopodobieństwo, że w ramach ograniczonego nakładu pracy robotów Google, zostaną one indeksowane jako pierwsze.

Im mniej odnośników na podstronie tym mają one większą wartość – jeśli linkujemy do wielu podstron (tzn. w jednym tekście znajduje się np. 10 hiperłączy) to zaczyna wyglądać to jak spam i zmniejszamy potencjał, jaki artykuł może przekazać stronom, do których linkuje.

Linki, w które klika się rzadko mają mniejszą wartość – dlatego dbaj o to, aby były sensownie i tematycznie umieszczane. Jeśli będą wyglądać jak spam (np. poprzez nieodmienione słowa lub wtrącenia linków w takim otoczeniu, że nie pasują one do treści strony) będzie to odstraszać od klikania w nie.

Nie powtarzaj tych samych linków zbyt często – linki wyjątkowo często występujące na stronie mogą być wzięte za spam. Zbyt częste linkowanie zdecydowanie obniża także ogólne UX (wyszukiwarka w ramach indeksowania bierze pod uwagę i tak tylko pierwsze wystąpienie linku).