Meta Description – definicja, co to jest?
Meta Description – co to jest?
Meta Description to specjalny opis strony internetowej stworzony na potrzeby wyszukiwarek, który informuje je o zawartości i informacji znajdujących się na stronie. Opis ten obejmuje meta tag, który jest częścią kodu HTML umieszczonego w nagłówku danej strony oraz przemieszcza się między innymi tagami.
Poprawnie stworzony unikalny opis meta description pozwala zwiększyć współczynnik kliknięć CTR oraz jednocześnie liczbę wejść na stronę. Z tego też właśnie powodu odpowiedni dobór fraz kluczowych użytych w opisie odgrywa bardzo ważną rolę. W opisie powinno się znajdować przynajmniej jedno słowo kluczowe, które będzie powiązane z zawartością danej podstrony serwisu internetowego. W przypadku, kiedy strona nie będzie posiadała swojego unikalnego opisu, wtedy Google sam opracuje na swoje potrzeby krótki tekst, który będzie fragmentem pierwszej treści dostępnej na danej stronie.
Wygląd meta opisu
Opis meta description nie jest wykorzystywany jedynie przez wyszukiwarki, więc w zależności od miejsca wyświetlania jego wygląd się nieco różni. Opis ten w wynikach wyszukiwania Google zbudowany jest z kilku linijek tekstu, który wyświetla się pod tytułem strony oraz jego adresem URL. W przypadku udostępnienia linku, np. w Social Media do danej strony internetowej to jej opis w przypadku krótkiego tytuły strony wyświetla się obok lub pod zdjęciem wyróżniającym, jako kilka linijek tekstu.
W większości przypadków jest to zwykły tekst bez udziwnień, natomiast niektórzy lubią uatrakcyjniać swoje meta opisy poprzez dodanie emoji. Jest to mały, często kolorowy obrazek, który wyróżnia się na tle liter i innych opisów meta description konkurencyjnych wyników wyszukiwania. Emoji ogólnie w meta opisach stron pojawiają się bardzo rzadko i w większości przypadków nie mamy na to wpływu, czy zostaną faktycznie wyświetlone w wynikach wyszukiwania. Jest to spowodowane tym, że wyszukiwarka Google uważa, iż wprowadzają one jej użytkowników w błąd i zaśmiecają opis.
W przypadku meta opisów, które są wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google można często zauważyć, że niektóre słowa są pogrubione. Jest to nic innego, jak fragmenty frazy wpisanej przez nas w polu wyszukiwania, które wyszukiwarka Google wyróżnia w celu wskazania najciekawszych informacji, które mogą nas zainteresować. Takie wyróżnienie słów to sygnał, że na stronie docelowej najprawdopodobniej są treści, które mogą odpowiedzieć na nasze potrzeby.
W niektórych przypadkach w opisie meta description mogą pojawić się także dodatkowe elementy, takie jak data publikacji artykułu, gwiazdki z oceną lub linki do innych podstron serwisu. Te dodatkowe elementy rozbudowanych wyników wyszukiwania są poniekąd pewnego rodzaju nagrodą od Google i pozwalają się wyróżnić oraz zająć więcej miejsca w wynikach wyszukiwania.
Najczęściej popełniane błędy w meta description
Jednym z najlepszych i najprostszych sposobów na wstępną optymalizację opisów meta description jest po prostu unikanie podstawowych błędów związanych z ich tworzeniem.
Zbyt długi
Długość opisu meta description powinna znajdować się między 150 a 160 znaków (wyszukiwarka Google mierzy długość w pixelach, więc bardzo pomocna jest wtyczka Yoast SEO). Najbezpieczniejszą długością opisu, jeżeli nie używany do pomocy żadnych wtyczek wspomagających będzie ok. 156 znaków z wliczonymi spacjami, ponieważ dłuższe opisy będą obcinane przez wyszukiwarkę i na ich końcu pojawi się “ … ”. Jeżeli natomiast opis zostanie zaciągnięty przez wyszukiwarkę ze strony to przerywniki tego typu mogą również pojawić się nawet w środku tekstu.
W przypadku tworzenia meta opisu dla strony zawierającej artykuł z datą publikacji, należy uwzględnić to, że Google może zaprezentować ją w przedstawionym opisie. W tej sytuacji opis należy skrócić do ok. 139 znaków ze spacjami, aby uniknąć obcięcia tekstu.
Duplikat
Powtarzające się w ramach całego serwisu internetowego opisy meta description to udręka wielu serwisów. Bardzo często ze względu na lenistwo unikalny opis jest tworzony wyłącznie dla strony głównej, a następnie kopiowany do wszystkich innych podstron serwisu. Meta description ma za zadanie informować użytkowników oraz wyszukiwarkę o zawartości konkretnej podstrony, a w przypadku licznych duplikatów jedynie wprowadza wszystkich w błąd. Tego typu działanie przekłada się w szczególności na niskie wyniki współczynnika CTR, gdyż uniwersalne i zduplikowane opisy nie zachęcają użytkowników do odwiedzin danej strony internetowej.
Dla przykładu, jeżeli użytkownik szuka nart slalomowych dla dzieci, a meta opis wyświetlanego wyniku informuje o trafieniu do “ sportowego sklepu internetowego z szeroką ofertą” to najprawdopodobniej uda się do sąsiedniego wyniku wyszukiwania, gdzie w opisie znajduje się informacja o tej konkretnej kategorii produktowej.
Zaciągany automatycznie ze strony
W przypadku nieuzupełnienia opisu danej podstrony serwisu, tracimy kontrolę nad treścią, która zostanie wyświetlona wyszukiwarce i użytkownikom. W przypadku nieuzupełnienia opisu, wyszukiwarka sama dobierze opis zaciągając tekst z opublikowanych treści na stronie. Bardzo często będą to losowe treści wyrwane z kontekstu i niedokończone zdania, które nie przedstawią zamysłu i zawartości danej podstrony. Ponadto, jeżeli na stronie nie będą znajdowały się żadne treści to wyszukiwarka zaprezentuje opis składający się z elementów menu wymienionych po przecinku lub w przypadku sklepów internetowych nazwy prezentowanych produktów.
Jedynie dla wyszukiwarki
W przypadku zaniedbanych stron pod względem SEO można spotkać się z opisami, gdzie na pierwszy rzut oka widać, że autor nie posiadał większych informacji na temat przeznaczenia meta opisów. Opisy te często są napchane jedynie frazami kluczowymi wymienionymi po przecinku, co w żaden sposób nie wygląda zachęcająco dla użytkownika, a nie sama zawartość opisu meta description jest czynnikiem rankingującym, tylko zachowanie użytkownika wobec strony (np. CTR, czas trwania sesji). Takie działania z pewnością nie przyczynią się do atrakcyjności opisu pośród innych wyników wyszukiwania, a tym samym polepszenia widoczności organicznej serwisu.
Dobre praktyki tworzenia meta description
Po uporaniu się z powyższymi mankamentami w tworzeniu meta description można przystąpić do wykorzystania opracowanych i sprawdzonych praktyk, które przekładają się na wysokie wyniki CTR stron internetowych. Poniżej znajduje się lista kilku najważniejszych sprawdzonych praktyk tworzenia meta opisów pozwalających na poprawienie obecnych wyników CTR, co przełoży się na większą liczbę odwiedzających.
Dobre praktyki tworzenia meta description:
zapewnij korzyść z kliknięcia w wynik – należy konstruować opisy w sposób, aby użytkownicy wiedzieli, co zyskają po wejściu w nasz wynik wyszukiwania. Nie należy też przesadzać z tym i pamiętać o narzuconej ilości pixeli, które są wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Warto również starać się, aby nie zdradzać wszystkiego, co czeka użytkownika po przejściu na stronę;
nie wprowadzaj użytkowników w błąd – meta opis jest streszczeniem tego, czego użytkownik może się spodziewać po przejściu na stronę. Opis, który będzie wprowadzał odwiedzających w błąd, z dużym prawdopodobieństwem przełoży się na wysoki współczynnik odrzuceń i utratę zaufania do całego serwisu;
zawarcie parametrów technicznych – w przypadku stron produktowych sklepu internetowego warto umieścić w opisie takie informacje, jak nazwa producenta, specyfika techniczna, cena, czy opinia użytkowników. Te informacje z pewnością przybliżą sklep do pozyskania nowego klienta, ponieważ są to ważne i szczegółowe informacje dla osób nastawionych na zakup;
wprowadź Call-To-Action (CTA) – język użyty do tworzenia opisów powinien być językiem zorientowanym na działanie, zamawiającym nienachalnie do wybrania właśnie naszej oferty spośród wszystkich wyników. Można użyć takich słów, jak “Sprawdź”, “Wejdź”, Dowiedz się więcej”, “Poznaj”, “Skorzystaj”, itp.;
użyj fraz kluczowych – dzięki zastosowaniu w opisie fraz kluczowych, na które chcemy wyświetlać stronę, możemy liczyć na większe zwrócenie uwagi użytkownika. W przypadku, jeśli użyta w opisie fraza kluczowa jest zbieżna z frazami użytymi w oknie wyszukiwania przez użytkownika, zastosowane frazy zostaną pogrubione w naszym opisie, co przykuje uwagę i da użytkownikowi pewność, że znajdzie na stronie to czego szuka;
napisz dla człowieka – wszystkie opisy powinny być tworzone z myślą o drugim człowieku – użytkowniku wyszukiwarki, gdyż to on jest naszym głównym odbiorcą, którego stworzony opis powinien zainteresować. Dla robotów wyszukiwarki Google zawartość meta opisu nie ma większego znaczenia, gdyż to zachowanie użytkownika w połączeniu z innymi elementami optymalizacji strony docelowej wpływają na zajmowaną pozycję w SERPach.