Budowanie social proof poprzez firmowe Social Media
Od kilku lat zakupy online stają się zdecydowanie coraz popularniejsze od zakupów w sklepach stacjonarnych. Pozwala to zaoszczędzić konsumentom wiele czasu, a nawet i pieniędzy. Robiąc zakupy przez Internet omijamy wiele utrudnień z jakimi musimy się zmierzyć w trakcie normalnych zakupów: kolejki w przymierzalni, długie stanie przy kasie, nie miłe ekspedientki, zabrudzone ubrania makijażem, ograniczona liczba rozmiarów na sklepie, wędrowanie po sklepie przeszukując wieszaki czy stanowiska pełne ubrań. Czy nie lepiej robić to w komfortowym mieszkaniu i bez stresu? Zakupy przez e-commerce możemy robić w dowolnym miejscu i czasie, spokojnie przeglądając pełną ofertę danego sklepu. Podana jest dostępność w magazynie, pełna dostępna rozmiarówka, a także szczegółowe wymiary każdego rozmiaru co ułatwia wybór odpowiedniego modelu.
Jeżeli decydujemy się na zakup czegoś czego do tej pory nie mieliśmy, bądź ze sklepu lub od sprzedawcy, którego jest nam całkowicie nieznany, często robimy research na różnych portalach, aby poznać opinie innych użytkowników czy ekspertów. Liczymy się ze zdaniem innych oraz przeglądamy liczbę pozytywnych i negatywnych komentarzy, aby zbudować sobie social proof.
Social proof – co to jest?
Social Proof tłumacząc na język polski oznacza społeczny dowód słuszności. Polega on przede wszystkim na tym, że ludzie przy wyborze i zakupie online sugerują się opiniami innych. Opinie te mogą być opublikowane na przykład poprzez celebrytę, influencera, eksperta, przyjaciół, rodzinę, ale też przez nieznane osoby. Gdy ktokolwiek z nas chce zakupić produkt poprzez Internet, a zamawia rzecz, której jeszcze nie miał w użytku oraz od sprzedawcy, który jest dla zamawiającego nieznany, to przyda się właśnie tutaj social proof. Niewątpliwie wzbudza to nasze zaufanie i przekonuje do kupna.
Jak działa społeczny dowód słuszności?
Zazwyczaj mamy zaufanie do konkretnej grupy osób, a na pierwszym miejscu jest oczywiście nasza rodzina i przyjaciele, gdyż to właśnie z ich zdaniem liczymy się najbardziej. Gdy w reklamie pojawia się znany nam celebryta również patrzymy na daną rzecz bardziej przychylnym wzrokiem. Wierzymy w to, że osoby, które znamy z social mediów czy telewizji mówią zawsze prawdę, bo nie reklamowali by przecież czegoś, co absolutnie się nie sprawdza. To samo tyczy się reklam, w których występują eksperci czy lekarze. Ufamy im, ponieważ wypowiadają się na temat, który jest im doskonale znany. Nie mamy, więc wątpliwości co do ich wiarygodności.
Poziom zaufania jakim darzymy innych, nieznanych nam użytkowników wywodzi się przede wszystkim ze statystyk, czyli głównie z liczb wyrażonych opinii. Gdy szukając opinii o upatrzonym produkcie, natrafimy głównie na same pozytywne komentarze nie mamy podstaw, aby sądzić, że przedmiot ten może być wadliwy lub nie warty zakupu. Jeżeli większość ludzi jest nim zachwycona to my pewnie też będziemy.
Wykorzystanie social proof w strategii marketingowej może znacznie zwiększyć sprzedaż danej usługi czy produktu. Używamy wobec potencjalnych klientów siły perswazji, wywieramy na nich wpływ poprzez liczby i rekomendacje.
Dlaczego social proof jest ważny w e-commerce?
W świecie offline możesz dany produkt dotknąć, powąchać i przyjrzeć się mu z bliska. W świecie online jedyne na czym możesz polegać to opinie i rekomendacje innych, dlatego aby sprzedać dany produkt są one wręcz kluczowe. Polecenie produktu przez gwiazdę lub dużą ilość użytkowników sprawia, że social proof jest stosowany przez ludzi nawet nie do końca świadomie. Prawdą jest to, że tak naprawdę polecony produkt wcale nie musi być oszołamiający, innowacyjny i bez żadnych wad. Może być tak, że Twoje oczekiwania po obejrzeniu rekomendacji i reklamy ze znanym Ci celebrytą będą zawyżone i będziesz się spodziewał cudów, a otrzymasz przeciętnej jakości produkt. Natomiast nie da się tego przewidzieć i nigdy nie jest to w stu procentach pewne czy produkt jest faktycznie tak dobry jak o nim piszą czy mówią. Również to co czasem dla większości ludzi jest genialnym produktem nie oznacza, że będzie on takim dla Ciebie. Natomiast realnie patrząc nie masz innej opcji niż zaufać ludziom i podążyć za nimi. Wdrożenie tego social proof w digital marketingu oraz kanałach Social Media swojej firmy może okazać się więc przydatnym.
Budowanie social proof w mediach społecznościowych
Social Media to wręcz idealne miejsce na budowanie social proof, ponieważ to tam dzieje się obecnie coraz więcej. Nie ma co się oszukiwać – zdecydowaną większość czasu poświęcamy poszukiwaniom na Instagramie czy TikToku niż na stronach internetowych. Media społecznościowe zapewniają coraz większe zasięgi i dają większą możliwość na zostanie zauważonym. Rozpoczynając budowę social proof poprzez Social Media trzeba w pierwszej kolejności zadbać o nasze profile. Jeżeli jeszcze nie mamy firmowego konta na Facebooku, Instagramie, TikToku, czy LinkedIn to najwyższy czas to zmienić! Dobrze jest pokazać innym, że nasza marka istnieje. Posiadając już profil dobrze jest rozszerzyć go o dobrą oprawę graficzną zdjęcia w tle oraz całej tablicy, aby profil zwracał uwagę nie tylko treścią, ale również wyglądem.
Odwiedzający nasz profil firmowy użytkownicy po zobaczeniu i przeczytaniu informacji o naszej marce dobrze, aby zobaczyli również co sądzą o nas inni. W tej sytuacji zachęcajmy i namawiajmy naszych obecnych już klientów do dzielenia się swoimi opiniami lub do wstawiania zdjęć z naszym produktem i małą wzmianką o nas. Zapewni nam to dotarcie do szerszego grona odbiorców oraz do zwiększenia zainteresowania naszymi produktami czy wykonywaną usługą. Widząc, że klienci z chęcią wypowiadają się na nasz temat, chwalą nas i co ważniejsze polecają nas innym wzbudzamy zaufanie naszych nowych potencjalnych klientów. Pamiętajmy, że po uzyskanym zaufaniu jest bardzo duża szansa na pozyskanie nowych klientów, a co za tym idzie szansa na większy zysk.