Fraza kluczowa – definicja, co to jest?
Fraza kluczowa – co to jest?
Fraza kluczowa (ang. keywords, keyphrases) to logiczne zestawienie ciągu wyrazów, na które pozycjonowana jest dana strona internetowa oraz które stosowane są w celu wyszukiwania informacji w Internecie. Frazy kluczowe mogą stanowić określenie zawierające kilka wyrazów, jak np. “narciarstwo alpejskie”. W SEO frazy kluczowe odnoszą się przede wszystkim do haseł wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarkach internetowych, np. Google.
Frazy kluczowe oprócz działań SEO wykorzystywane są również w kampaniach tekstowych Google Ads i mają podobne znaczenie, co w przypadku organicznego pozycjonowania stron. W przypadku PPC (ang. Pay Per Click) za pomocą fraz kluczowych określa się, dla jakich haseł mają zostać wyświetlone reklamy w wynikach wyszukiwania Google. W kampaniach tekstowych Google Ads można bardzo dokładnie kontrolować wyszukiwania powodujące wyświetlenie reklamy poprzez stosowanie różnych typów dopasowań fraz kluczowych.
Rodzaje fraz kluczowych
Frazy kluczowe ze względu na intencję możemy podzielić na kilka rodzajów:
Frazy ogólne – dotyczą one zawsze szerokich pojęć, grup usług czy kategorii produktów, jak np. „sukienki”, “narty”, czy “laptopy”;
Frazy lokalne – jeżeli prowadzisz biznes stacjonarnie i chcesz, aby użytkownicy znaleźli Cię w sieci, potrzebujesz wyrażeń odnoszących się do danego regionu. Przykładem frazy lokalnej może być „fryzjer damski Wrocław” czy „serwis rowerowy Kraków”;
Frazy long tail – to wyrażenia o „długim ogonie” składające się z kilku słów. W początkowej fazie strategii SEO stosowanie fraz long tail zwykle przynosi najlepszy efekt. Ich cechą jest niska konkurencyjność i wysokie dopasowanie. Przykładem takiego wyrażenia jest na przykład „drewniany duży stół do jadalni”;
Frazy brandowe – jak sama nazwa wskazuje, to określenia zawierające nazwę firmy lub domeny, np. „buty Gucci”. Prowadzenie działań marketingowych pod te frazy ma sens przede wszystkim wtedy, gdy dany brand jest już znany na rynku. Takie frazy pomagają również budować rozpoznawalność w sieci;
Money words o dużej konkurencyjności – istnieje duża szansa, że wyszukiwanie tych fraz doprowadzi do konwersji. Zależnie od branży, może być to na przykład nazwa produktu lub usługi. Cechą wyrażeń money words jest wysoka konkurencyjność.
Podczas przygotowywania ASK’a (Analiza Słów Kluczowych) bardzo ważny jest odpowiedni dobór fraz oraz ich właściwa ocena pod kątem konkurencyjności i średniej miesięcznej liczby wyszukiwań. Najbardziej popularne frazy są najtrudniejsze do pozycjonowania oraz mają wysokie CPC w przypadku prowadzenia kampanii Google Ads. Jednak w przypadku SEO odpowiednia realizacja działań w perspektywie czasu powinna przyczynić się do uzyskania czołowych miejsc dla tych fraz kluczowych. Podczas pozycjonowania strony bardzo ważne jest umieszczenie fraz kluczowych w takich miejscach jak: tytuł, opis oraz nagłówek. Również przy tworzeniu tekstów na stronę czy reklam do kampanii tekstowych Google Ads należy umieszczać w nich keywords’y. Należy jednak w tym przypadku zachować dużą ostrożność by zagęszczenie fraz nie było zbyt dużo, gdyż nadmierna ich ilość może spowodować nałożenie kar na cały serwis internetowy, a jednocześnie wygląda bardzo nienaturalnie dla użytkowników.