Wyniki wyszukiwania Google – definicja, co to jest?
Wyniki wyszukiwania Google – co to jest?
Wyniki wyszukiwania (ang. SERP – Search Engine Results Page) to strona z listą rezultatów ukazywanych użytkownikom w odpowiedzi na zadane przez nich pytanie w wyszukiwarce. Wyniki wyszukiwania podawane są głównie w formie listy linków do stron internetowych, które podzielone są na płatne (Google Ads) oraz organiczne (SEO). Każdy z nich składa się z Title (tytuł strony, Description (opis strony) oraz adresu URL. W przypadku płatnych wyników wyszukiwania można zobaczyć również rozszerzenia reklam, natomiast przy organicznych mikroformaty, czyli np. gwiazdki wskazujące ocenę użytkowników przyznaną danemu artykułowi na blogu.
Każda z wyszukiwarek internetowych posiada nieco inny układ wyświetlania wyników wyszukiwania. W przypadku wyszukiwarki Google, od góry pod paskiem wyszukiwania wyświetlają się maksymalnie 4 wyniki płatne, następnie zazwyczaj 10 wyników organicznych oraz pod nimi może wyświetlić się jeszcze od 3 do 4 kolejnych reklam Google Ads.
Kolejność wyników wyszukiwania ustalają złożone algorytmy wyszukiwarek. Za wygląd i układ kampanii tekstowych odpowiedzialny jest mechanizm platformy Google Ads, który analizuje jakość tekstu reklamowego oraz stawkę CPC, którą reklamodawca jest w stanie zapłacić za kliknięcie w wynik. Obecność na górnych pozycjach w płatnych wynikach wyszukiwania zależy także przede wszystkim od reklam przygotowanych przez konkurencję, która chce się reklamować na te same frazy kluczowe.
Rodzaje wyników wyszukiwania Google
W wynikach wyszukiwania Google obecnie oprócz standardowych płatnych i organicznych wyników wyszukiwania znajdują się również inne dodatkowe elementy. To, czy i jakie zostaną nam wyświetlone, zależy od rodzaju wpisanego zapytania w wyszukiwarkę. Google zawsze stara się jak najlepiej rozpoznać intencję użytkownika, aby jak najlepiej udzielić odpowiedzi na zadane pytanie i zaspokoić potrzebę informacyjną lub zakupową. W wynikach wyszukiwania Google możemy zobaczyć takie dodatkowe elementy jak:
Wyniki lokalne
Box Google Maps pojawia się pośród wyników wyszukiwania w przypadku, gdy użytkownik podczas wyszukiwania posłuży się frazami lokalnymi, jak np. “sklep zoologiczny Warszawa”. Wynik ten przyjmuje formę fragmentu mapy Google Maps z około 3 wizytówkami Google Moja Firma, które zajmują się interesującym nas zagadnieniem. Po kliknięciu w interesującą nas firmę zostajemy przekierowani na większą mapę, gdzie otrzymujemy informacje na temat wybranej firmy, jej lokalizację oraz średniej ocenie wystawionej przez innych użytkowników.
Box ten pojawia się również na zapytania użytkowników zawierających wyrażenie “blisko mnie” lub “w pobliżu”. Algorytmy Google wykorzystując lokalizację urządzenia użytkownika wskazuje interesujące miejsca, które znajdują się najbliżej urządzenia, z którego skorzystał internauta. Funkcja ta sprawdza się najlepiej na urządzeniach mobilnych, natomiast dostępna jest również na urządzeniach desktopowych.
Wizytówki Google Moja Firma
Wizytówka Google Moja Firma zostaje wyświetlona z prawej strony wyników wyszukiwania po wpisaniu konkretnej nazwy firmy. Dzięki tej usłudze użytkownik może się zapoznać z podstawowymi, a zarazem najważniejszymi informacjami, jak dokładny adres, godziny otwarcia, serwis internetowy, numer telefony, e-mail, czy oceny użytkowników z profilu Google, Facebook lub Booking. W przypadku dużych sklepów, przedsiębiorstw, obiektów handlowych oraz kulturowych pojawiają się także informacje dotyczące natężenia ruchu o danej porze dnia.
Polecane fragmenty z odpowiedzią (direct answer)
Szybkie pytanie, szybka odpowiedź. Boxy Direct answer wyświetlają się na zapytania użytkowników sformułowane w formie pytania lub wskazujące w inny sposób, że użytkownik poszukuje wyjaśnienia danego pojęcia. Polecane szybkie odpowiedzi to tekst wybrany z danej strony internetowej przez algorytmy Google przypominający definicję, która według nich najlepiej odpowie na zapytanie użytkownika. Dzięki temu rozwiązaniu internauta już z poziomu wyszukiwarki Google może znaleźć odpowiedź na zapytanie.
Linki do podstron i wewnętrzna wyszukiwarka w obrębie wyniku
W przypadku dobrze zoptymalizowanych serwisów internetowych, które są często odwiedzane pod standardowym wynikiem wyszukiwania wyświetlają się linki do kolejnych podstron serwisu oraz wyszukiwarka wewnętrzna. Niestety właściciel serwisu nie ma wpływu na to, jakie i czy w ogóle te dodatkowe elementy się wyświetlą, gdyż o ich wyświetleniu decyduje wyłącznie Google i jego algorytmy.
Panel wiedzy
Box panelu wiedzy wyświetla się w różnych miejscach wyników wyszukiwania, jednak najczęściej jest to prawa kolumna wyników wyszukiwania, gdzie swoje miejsce ma również Google Moja Firma. W panelu wiedzy zobaczymy zdjęcia i różnego rodzaju informacje związane z naszym zapytaniem. Źródłem najczęściej wykorzystywanym do pobierania tych informacji jest Wikipedia. W zależności od tematyki i charakteru naszego zapytania, otrzymamy różne informacje, jak na przykład w przypadku autorów książek zostaniemy skierowani do wszystkich książek, które napisali, a w przypadku reżyserów do filmów, które wyreżyserowali.
Google News
Boxy Google News wyświetlają się w wynikach wyszukiwania Google, gdy zapytanie ma charakter wiadomości. Celem tego rozwiązania jest dostarczenie użytkownikowi najnowszych i najtrafniejszych informacji związanych z jego zapytaniem. Jeżeli natomiast użytkownika interesują wyłącznie najnowsze informacje newsowe, które niekoniecznie są już zaindeksowane w indeksach Google to może przejść do zakładki Wiadomości, która znajduje się tuż pod oknem wyszukiwania i zawiera same wyniki typu News.
Wyniki z usług Google
W wynikach wyszukiwania Google znajdziemy również informacje pochodzące z różnych usług firmy Google i sprawdzimy między innymi:
prognozę pogody;
wschód i zachód słońca w dowolnym miejscu na ziemi;
czas w dowolnym miejscu na świecie;
kursy walut;
harmonogram wydarzeń sportowych;
repertuar kin i teatrów;
rozkład lotów.
Z poziomu wyników wyszukiwania Google można skorzystać również takich narzędzi Google jak:
dane statystyczne (np. przyrost naturalny);
tłumacz;
przelicznik jednostek;
obliczenia matematyczne;
selektor kolorów;
stoper lub timer.
Rich snippets
Poprawne wprowadzenie mikrodanych na danej stronie internetowej pozwala na wyświetlanie dodatkowych elementów obok wyników wyszukiwania Google (np. grafiki, zdjęcia). Stosowanie rich snippets jest niestety ograniczone w zależności od branży i tematyki serwisu. Blogerzy kulinarni mogą korzystać z nich bez ograniczeń, poprzez odpowiednią implementację danych strukturalnych, które wyświetlą się obok title, description oraz adresu URL w wynikach wyszukiwania i zechcą użytkownika do kliknięcia w odnośnik.