Kiedy warto zacząć inwestować w SEO?
Zacznę od mojego “ulubionego” stwierdzenia większości specjalistów SEO “to zależy”. Od czego? Moim zdaniem od celu biznesowego, budżetu marketingowego oraz tego na jakim etapie znajduje się serwis internetowy. To na tych elementach najlepiej się skupić, zanim podejmiemy decyzję o inwestycji w budowanie organicznej widoczności serwisu. Im szybciej podejmiemy decyzję o inwestycji w SEO, tym lepiej, ponieważ to działanie powinno być podstawą budowania widoczności serwisu w wynikach wyszukiwania Google. Dzięki temu zbudujemy wysoką wartość witryny, a w przyszłości zminimalizujemy koszt pozyskiwania ruchu.
Cel biznesowy a SEO
Jaki jest nasz główny cel biznesowy, który ma realizować serwis internetowy? Jeżeli głównym celem jest jak najszybsze wygenerowanie sprzedaży lub pozyskanie leadów, inwestycja w SEO raczej nie zrealizuje go w czasie 1-3 miesięcy. Wtedy warto zastanowić się, czy na pierwszym etapie budowania widoczności w Internecie, lepszym rozwiązaniem dla naszej firmy nie będą płatne kampanie np. Google Ads lub Facebook Ads. Odsyłam do artykułu Pawła, który opisał ten temat znacznie szerzej:
Z czym łączyć Google Ads? Czyli maszynki do zarabiania pieniędzy
Płatne reklamy Google Ads są jednymi z wielu możliwych kanałów dotarcia do klienta w Internecie, a ścieżka klienta do konwersji jest najczęściej wielokanałowa. Im więcej przemyślanych punktów styku z użytkownikiem, tym większe prawdopodobieństwo, że stanie się naszym klientem… Czytaj dalej
Jeżeli myślimy długoterminowo o rozwoju Internetowego kanału sprzedaży lub pozyskiwania leadów, a budżet marketingowy nam na to pozwala, oczywiście warto zacząć inwestować od razu również w SEO. Budowanie widoczności organicznej serwisu w dłuższej perspektywie czasu pozwoli obniżać koszty pozyskiwania klienta, a jej efekt będzie długotrwały, w przeciwieństwie do kampanii płatnych.
Przy planowaniu działań digital marketingowych, zawsze powinniśmy wychodzić od celu biznesowego jakie to działanie ma realizować, ponieważ Inne narzędzia dobierzemy do realizacji celu krótkoterminowego, a inne w przypadku długoterminowego czy szerokiej strategii marketingowej. Taka informacja będzie dla agencji punktem wyjścia przy projektowaniu rozwiązania i doborze narzędzi digital marketingowych.
Budżet marketingowy a SEO
Budżet marketingowy jest kluczowym elementem podczas tworzenia strategii marketingowej. Większość firm ma określony budżet na działania marketingowe z podziałem na online i offline. Jak pokazało badanie przeprowadzone przez Senuto „Jak klienci oceniają współpracę z agencjami SEO?” ponad 55% firm inwestuje w SEO mniej niż 2000 zł miesięcznie. Bardzo często jest to budżet, który nie pozwoli na zbudowanie odpowiedniej widoczności organicznej i taka inwestycja może się nigdy nie zwrócić. Z taką sytuacją mamy do czynienia, zwłaszcza wtedy, jeżeli firmy we własnym zakresie nie pomagają i nie wspierają agencji w rozwijaniu i rozbudowywaniu swojego serwisu internetowego. Wpływ na to ma również duża konkurencyjność w branży, szersze działania digital marketingowe konkurencji czy przestarzały serwis internetowy.
Budżet marketingowy jest kolejnym bardzo ważnym czynnikiem warunkującym to czy działania SEO warto rozpocząć od razu, czy uruchomić je na kolejnym etapie po 3 lub 6 miesiącach.
Bardzo dobrym rozwiązaniem w przypadku ograniczonego budżetu, będzie finansowanie jednych działań marketingowych innymi. Na przykład na początku uruchamiamy płatne kampanie, aby jak najszybciej zacząć realizować cel biznesowy i monetyzować wydatki na marketing. Natomiast w momencie uzyskania przez kampanie płatne rentowności, nadwyżkę budżetu marketingowego re-inwestować w działania SEO.
Jeżeli serwis sprzedaje lub jest źródłem wartościowych leadów i promujemy go wyłącznie poprzez płatne kampanie, które są już rentowne, kolejnym krokiem powinno być jak najszybsze uruchomienie działań SEO. Dzięki temu zyskamy kolejne źródło ruchu i punkt styku z użytkownikiem. Jeżeli jest inaczej, wracamy do określenia celu i doboru najodpowiedniejszych narzędzi do jego realizacji.
“Etap życia” serwisu a SEO
Etap na jakim znajduje się serwis internetowy, również ma znaczenie przy podejmowaniu decyzji o inwestycji w SEO. Jeżeli dopiero planujemy budowę strony internetowej warto już w tym momencie pomyśleć o jej prawidłowej optymalizacji pod wyszukiwarkę Google. Dlaczego tak szybko? Ponieważ będzie to procentować na kolejnych etapach pozycjonowania strony. Nawet jeżeli mamy niewielki budżet, warto skorzystać z konsultacji SEO, to zaprocentuje w przyszłości.
Firma, która tworzy serwis internetowy, już na tym etapie ma możliwość wprowadzenia na niej sporej części zadań optymalizacyjnych. Dzięki temu agencja, która zajmie się pozycjonowaniem serwisu w przyszłości, nie będzie musiała wracać do poprawiania i optymalizacji tych elementów strony. Takie działanie zagwarantuje, że serwis od razu po uruchomieniu będzie się lepiej indeksował, będzie przyjazny dla wyszukiwarki, a my będziemy zdecydowanie dalej w budowaniu widoczności organicznej. Dzięki takiej kolejności działań oszczędzamy czas i pieniądze. Zdecydowanie przyjemniejsze, tańsze i mniej czasochłonne będzie, pozycjonowanie tak przygotowanej witryny, niż poprawianie błędów w optymalizacji i czekanie na ich ponowne zaindeksowanie.
Jeżeli planujemy aktualizację lub przebudowę serwisu, to kolejność działań i korzyści będą bardzo podobne, jak w przypadku budowania nowej strony według wytycznych SEO. Dodatkowym elementem jaki należy wziąć pod uwagę w takiej sytuacji, będą dane z narzędzi analitycznych. Dzięki nim na przebudowywanym serwisie unikniemy błędów ze starej strony, co powinno wpłynąć na lepsze postrzeganie serwisu przez wyszukiwarkę, wzrost pozycji fraz i lepszą użyteczność.
Podsumowanie
Rozpoczęcie inwestycji w SEO powinno zależeć od kilku czynników. Celu biznesowego jaki ma realizować serwis internetowy. Budżetu marketingowego jaki planujemy przeznaczyć na działania digital marketingowe. Etapu na jakim znajduje się nasz serwis internetowy. Biorąc pod uwagę wszystkie te elementy i odpowiednio planując działania SEO zyskujemy szereg korzyści. Trzy najważniejsze to moim zdaniem:
oszczędność budżetu marketingowego;
oszczędność czasu i szybciej zauważalne efekty SEO;
zwielokrotnione szanse na powodzenie działań SEO i osiągniecie przez serwis wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.