Odpowiednie dopasowanie fraz kluczowych do biznesu
Organiczne pozycjonowanie stron internetowych składa się z wielu działań. SEO to przede wszystkim optymalizacja techniczna serwisu internetowego, budowa contentu i pozyskiwanie jakościowych linków zewnętrznych. Wszystkie te wyżej wymienione procesy przeprowadzane są w taki sposób, aby docelowo zwiększyć organiczną widoczność witryny na konkretne frazy kluczowe. Dlatego właściwy dobór słów jest tak ważny. Jeżeli podczas prowadzonych działań pozycjonowane będą nieodpowiednie wyrażenia, strona nie zyska wartościowego ruchu, lepszej widoczności organicznej w wyszukiwarce Google, a finalnie potencjalnych klientów.
Różne podejścia do strategii dobierania fraz kluczowych
Na początku musisz się dowiedzieć, że frazy kluczowe mogą być dobierane do strony internetowej na wiele różnych sposobów. Nie ma także ograniczeń co do ich ilości, ale pamiętaj jednak, że więcej wyrażeń tym zwykle wymaga to przygotowania dłuższej treści. Niezależnie od tego, czy pozycjonujesz witrynę samodzielnie, czy z pomocą agencji SEO, optymalnym rozwiązaniem jest przygotowanie kilku fraz kluczowych dla każdej podstrony w serwisie internetowym.
Jak je wybrać? Przede wszystkim wyrażenia te powinny nawiązywać do tego, co przedstawia konkretny adres URL i kogo chcemy na niego ściągać. Poniżej przedstawiam Ci kilka podejść, dzięki którym przygotowanie i dobór fraz kluczowych stanie się łatwiejsze. Poszczególne techniki możesz śmiało mieszać ze sobą, aby osiągnąć jak najlepszy efekt. Zaczynajmy!
Frazy pod e-commerce (nazwa kategorii lub produktu) – szukając odpowiednich słów do danej podstrony, w pierwszej kolejności pomyśl o nazwie kategorii lub produktu. Jeżeli dany adres URL w sklepie przedstawia „stacje ładowania samochodów elektrycznych”, wyrażenie to powinno znaleźć się na Twojej liście. Pamiętaj jednak, że tego rodzaju fraza kluczowa wyróżnia się dużą konkurencyjnością, więc osiągnięcie satysfakcjonujących wyników w Google może wymagać nieco więcej cierpliwości i konsekwencji. Jeżeli Twój biznes jest stosunkowo niewielki i dopiero się rozwija, lepiej wykorzystać wyrażenia z długim ogonem, czyli frazy long tail. Frazy ogólne posiadają bardzo często ogromną konkurencję i duża liczba firm chce się pod nie pozycjonować, co sprawia, że SEO wymaga nieco więcej czasu i budżetu.
Frazy long tail – to wyrażenia o „długim ogonie” składające się z wielu słów. W początkowej fazie strategii SEO stosowanie fraz long tail często przynosi najlepszy efekt. Ich najważniejszą cechą jest niska konkurencyjność i wysokie dopasowanie. Przykładem takiego wyrażenia jest na przykład „domowa stacja ładowania typu wallbox 22kW biała”.
Money words o dużej konkurencyjności – istnieje duża szansa, że pozycjonowanie tych fraz kluczowych doprowadzi do konwersji. Zależnie od branży, może być to na przykład nazwa produktu lub usługi. Cechą wyrażeń money words jest wysoka konkurencyjność, ale również wysoka skuteczność.
Frazy lokalne – jeżeli prowadzisz biznes stacjonarnie i chcesz, aby użytkownicy znaleźli Cię w Google, potrzebujesz wyrażeń odnoszących się do danego regionu. Przykładem takiej frazy lokalnej może być „stacje ładowania Wrocław” czy “DJ na wesele Dolny Śląsk”.
Frazy brandowe – jak sama nazwa wskazuje, to określenia zawierające nazwę Twojej firmy lub domeny. Pozycjonowanie pod te frazy ma sens przede wszystkim wtedy, gdy Twój brand jest już znany na rynku lub prowadzisz kampanie płatne i wiesz, że ludzie będą poszukiwać Twojego serwisu internetowego w wynikach wyszukiwania Google.
Idealne dopasowanie fraz kluczowych do biznesu – jak to zrobić?
Wybierając frazy kluczowe do pozycjonowania organicznego, należy przede wszystkim pamiętać o tym, aby unikać kanibalizacji. Bardzo ważna sprawa! To sytuacja, w której na jedno wyrażenie w Google wyświetlają się dwie różne Twoje podstrony. Generalnie staraj się optymalizować serwis w taki sposób, aby dana fraza kluczowa była przypisana maksymalnie do jednego adresu URL, a nie kilku.
Aby dopasować frazy kluczowe do swojego biznesu, potrzebujesz nie tylko czasu i cierpliwości, ale przydadzą Ci się również specjalistyczne narzędzia do określania tego, jak wiele osób co miesiąc wyszukuje konkretne frazy kluczowe. Nie chcesz raczej realizować działań SEO opierającej się na frazach, których nikt nie szuka w Google. Powinny zainteresować Cię przede wszystkim takie narzędzia jak Senuto, Ahrefs, czy Planer Słów Kluczowych Google Ads. Dzięki tym narzędziom przeanalizujesz to, jak prezentuje się miesięczna liczba wyszukiwań i konkurencja pod kątem SEO (dotyczy to wyłącznie narzędzi Senuto i Ahrefs).
Dobierając wyrażenia do swojego biznesu, zwróć uwagę na to, jak często są one wyszukiwane, a następnie możesz zweryfikować, czy na wybrane frazy Twoja domena znajduje się już w wynikach organicznych Google. Nie zapominaj, że wyszukiwarka Google jest w stanie świetnie zrozumieć intencje użytkownika. Podczas optymalizacji serwisu i tworzenia contentu nie musisz stosować fraz w sposób odmieniony. Ciekawostką jest fakt, iż Google potrafi korzystać z wielu synonimów. Dla przykładu, na frazę: „stomatolog we Wrocławiu” wyszukiwarka wyświetlić może te strony, które zawierają wyrażenie „dentysta”, zamiast „stomatolog”.
Słowa kluczowe o dużej konkurencyjności – ile procent powinno być ich w Twojej strategii? Nie ma jednego i uniwersalnego sposobu na dobór fraz kluczowych. Każda witryna wymaga indywidualnego podejścia, aby odpowiednio wyselekcjonować wartościowe wyrażenia. Nawet dwa teoretycznie podobne do siebie sklepy mogą posiadać kompletnie inne słowa, na których skupiać się będzie strategia SEO. Wiesz już, że początkowo podczas pozycjonowania zwykle lepiej skupić się na frazach long tail, które są w stanie generować ruch i wspierać konwersję. Czy to oznacza, że należy całkowicie zrezygnować z wyrażeń o wysokiej konkurencyjności? Oczywiście, że nie! Powinny one pierwotnie stanowić niewielką część doboru, natomiast w przyszłości, gdy serwis już uzyska autorytet i osiągnie lepszy profil linkowy, wyrażenia te będą coraz wyżej wyświetlane w wyszukiwarce Google.
Podczas opracowywania doboru fraz SEO zwykle do jednej podstrony przydziela się 3-4 wyrażenia, które będą jak najlepiej konwertować.. Wśród fraz dobranych do danej podstrony jedna z nich może wyróżniać się wysoką konkurencyjnością i q późniejszych etapach pozycjonowania strategia SEO może ulec drobnej aktualizacji, aby zoptymalizować serwis pod nieco bardziej konkurencyjne słowa, które zagwarantują jeszcze większy ruch. Wówczas procent takich fraz będzie coraz większy.
Podsumowując
Odpowiedni dobór fraz kluczowych do pozycjonowania organicznego to bardzo istotna kwestia, bez której strategia SEO może nie być skuteczna. Wyselekcjonuj te wyrażenia, które są wartościowe dla Twojego biznesu w oparciu o wskazane wyżej narzędzia i jeżeli każdej podstronie poświęcisz odrobinę uwagi, przekonasz się, że pozycjonowanie w dłuższej perspektywie czasu może przynieść niezwykle zadowalające efekty. Na sam koniec pamiętaj, że działania SEO nie przynoszą oczekiwanych efektów od razu, musisz na nie cierpliwie poczekać. Czasami jest to kilka miesięcy, a czasami kilkanaście lub kilkadziesiąt, ale jak już zaczniesz je osiągać to będzie to tylko rosło*.
* Chyba, że coś zepsujesz / nieprzemyślanie zmienisz na serwisie i prowadzone działania pójdą się … 😉