Rozbieżności w wynikach wyszukiwania Google
Lokalizacja, język, przeglądarka oraz to czy użytkownik jest zalogowany, czy korzysta z trybu incognito to 4 główne czynniki, które indywidualizują użytkownikom wyniki wyszukiwania Google. Skąd zatem aż taka rozbieżność w przedstawianych wynikach?
Z pewnością nieraz zastanawialiście się, dlaczego Wasze wyniki wyszukiwania Google używając tej samej frazy kluczowej różnią się od wyników znajomego, który siedzi obok oraz dlaczego TOP10 wyników wygląda inaczej na urządzeniu desktopowym a inaczej na mobilnym. Na pozycję konkretnego wyniku ma wpływ wiele istotnych czynników, które warunkują jakie i w jakiej kolejności wyświetlą się konkretnemu użytkownikowi, a kilka z nich poznacie w dalszej części artykułu.
Czynniki wpływające na wyniki wyszukiwania Google
Osobiste preferencje użytkownika
Odgrywają ogromną rolę! W przypadku, kiedy użytkownik korzystający z usług firmy Google będąc zalogowanym do swojego konta Google eksploruje Internet, wówczas to jego historia przeglądania oraz dotychczasowe zapytania w wyszukiwarce Google decydują o otrzymywanych wynikach na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Inne wyniki wyszukiwania, a na pewno w innej kolejności po wpisaniu tej samej frazy kluczowej będą wyświetlać się pasjonatowi motoryzacji a inne pasjonatce baletu.
Co ciekawsze, zjawisko to wygląda jeszcze ciekawiej, jeżeli słowem kluczowym wpisanym w wyszukiwarkę Google jest homonim, czyli wyraz o tym samym zapisie i brzmieniu, natomiast innym znaczeniu. W sytuacji, kiedy w wyszukiwarkę Google użytkownik zafascynowany kosmosem wpisze zapytanie “rakieta” to w wynikach pojawią się strony internetowe zawierające informacje na temat rakiet kosmicznych, natomiast jeżeli to będzie użytkownik pasjonujący się tenisem ziemnym to w wynikach otrzyma wyniki na temat rakiet tenisowych.
Magia algorytmów Google! Jeżeli chcemy mieć pewność, że otrzymane wyniki wyszukiwania Google nie są spersonalizowane na podstawie osobistych preferencji i aktywności w Internecie to nie logujmy się do żadnych usług Google i korzystajmy z przeglądania w trybie prywatnym.
Cookies, ciasteczka, ciastka
Ile razy zaakceptowaliście pliki cookies na serwisach internetowych, z których chcieliście skorzystać? Prawie za każdym razem, bo kto by przeszedł obojętnie koło ciasteczek, prawda? Wirtualne ciasteczka to jednak nie te same chrupiące ciasteczka, które możemy spotkać u babci. Pliki cookies to małe pliki zawierające wszystkie informacje na temat każdego z użytkowników Internetu, jego zachowań, zainteresowań oraz preferencji. Brzmi to jak ciągłe szpiegostwo… Nie da się ukryć!
Pliki cookies pozwalają właścicielowi serwisu internetowego dostosować jego zawartość do osobistych preferencji użytkownika oraz w przypadku Google, dostosować wyniki wyszukiwania, aby jak najlepiej spełniły oczekiwania Internatów.
Data center, czyli centrum dowodzenia danymi
Informacje dotyczące indeksowanych stron firma Google przechowuje w Data Center na na całym świecie. Każde centrum dowodzenia danymi ma wpływ na wyniki wyszukiwania Google w zależności od połączenia z konkretną jednostką. Poza tym na wyniki oraz ich kolejność wpływ ma także czas aktualizacji zaindeksowanych stron internetowych.
Język przeglądarki i interfejsu
Na wyniki wyszukiwania wpływa również rodzaj przeglądarki, z której korzysta internauta oraz język jej interfejsu. Inne wyniki wyszukiwania dla słowa kluczowego “menu” może otrzymać użytkownik przeglądarki Google Chrome z polskim interfejsem, a inne użytkownik przeglądarki Firefox z interfejsem w języku angielskim.
Rodzaje urządzeń
Coraz więcej użytkowników Internetu korzysta z urządzeń mobilnych oraz trochę rzadziej, ale również z tabletów, więc zatem content prezentowany na serwisach internetowych powinien być do nich dostosowany. Takie wymogi wobec właścicieli serwisów stawia również Google. Responsywność serwisu oraz jego podstron to kolejny kluczowy czynnik wpływający na wyniki wyszukiwania, co również jest zauważalne po rezultatach dla tej samej frazy na różnego rodzaju urządzeniach. Dzięki standardowi AMP (ang. Accelerated Mobile Pages), który podobno jest faworyzowany przez Google, strony internetowe Mobile Friendly posiadają pierwszeństwo w wynikach wyszukiwania Google, co motywuje ambitnych właścicieli serwisów do ich optymalizacji i wyjścia naprzeciw potrzebom użytkowników.
Geolokalizacja i frazy lokalne
Wyniki wyszukiwania Google dywersyfikowane są także poprzez lokalizację urządzenia używanego podczas korzystania z wyszukiwarki. Algorytmy Google przechwytują adres IP urządzenia i przy jego pomocy generują wyniki, które dostanie użytkownik w danej lokalizacji. Dla przykładu, jeżeli mieszkaniec Wrocławia wpisze w wyszukiwarkę Google frazę “wymiana opon” to otrzyma zupełnie inne wyniki niż mieszkaniec Poznania.
Ten problem zróżnicowania wyników wyszukiwania dotyka również fraz lokalnych. Wyszukiwarka Google wskazuje jej użytkownikom wizytówki Google Moja Firma i serwisy internetowe usługodawców znajdujących się w ich otoczeniu. Stąd też tak istotne jest dbanie o wizytówki i ich aktualizowanie oraz pozycjonowanie serwisu na frazy lokalne. Takie zabiegi są bardzo istotne w przypadku prowadzenia biznesu lokalnie w konkretnym mieście.
Wyniki organiczne na stronie
Wprowadzając konkretną frazę kluczową w wyszukiwarkę Google standardem jest, że otrzymamy 10 zasugerowanych przez algorytmy Google wyników organicznych. Czasami jednak zdarza się sytuacja, że otrzymamy nieco mniej wyników, gdyż wśród nich znajdą się takie boksy jak Google Maps, czy Google News. Firma Google coraz bardziej wychodzi naprzeciw potrzebom i wygodzie użytkowników ich usług, więc w wynikach wyszukiwania coraz częściej możemy spotkać inne elementy oprócz klasycznych wyników organicznych, które mają w jak najlepszym stopniu odpowiedzieć na pytania użytkowników wyszukiwarki Google.
Bardzo użyteczny artykuł. Krótko i na temat. Wiele osób o to pyta.