Najważniejsze funkcje profilu firmowego w Social Media
Social Media są obecnie najdynamiczniej rozwijającym się elementem świata Internetu, więc wszystkie informacje, jakie marka przekazuje do swoich obecnych klientów i potencjalnych klientów za pomocą tego środowiska mają ogromny wpływ na wizerunek danej firmy i przyszłe decyzje zakupowe. Pamiętajmy również, że Internet nigdy nie zapomina, więc warto zadbać o jak najlepszy wizerunek firmy w Social Media wraz ze specjalistami, którzy się na tym profesjonalnie znają, aby nie zaliczyć “wtopy”.
Dlaczego warto aktywnie prowadzić firmowe Social Media?
Obecnie do najpopularniejszych portali społecznościowych wkraczają osoby, które nie znają czasów bez mediów społecznościowych, a tym bardziej bez Internetu. Wykazują tym samym wielką otwartość, bezpośrednie podejście, świetne rozumienie mediów cyfrowych oraz nadzwyczajną aktywność w nich, co dokładnie charakteryzuje nowe pokolenia. Są to bardzo często już świadomi konsumenci, których potencjał nabywczy stale rośnie, a zadaniem firm, np. B2C jest odpowiednie dotarcie do nich ze swoją ofertą, która będzie dopasowana do ich potrzeb.
Obecne media społecznościowe to naprawdę potężne narzędzie marketingowe dla świadomej marki, która dostrzega ich potencjał. Właśnie dzięki tym rozwiązaniom cyfrowym firma oraz jej marka może w odpowiedni sposób i we właściwym czasie przekazywać szereg kluczowych informacji do swoich odbiorców, co sprawia, że każda firma chcąca zajmować określoną pozycję na rynku, powinna uwzględnić swoją obecność w mediach społecznościowych.
Dzięki zaistnieniu w Social Media poprzez prowadzenie profili firmowych oraz oczywiście odpowiedniemu ich prowadzeniu, firma może zyskać takie korzyści jak:
budowanie świadomości marki – poprzez nieograniczone możliwości publikacji contentu, takiego jak posty, wideo, relacje czy transmisje na żywo firma ma możliwość dotarcia do bardzo szerokiej grupy odbiorców;
dotarcie do potencjalnych klientów – z samego Facebooka w Polsce w 2020 roku korzystało ponad 30,63 miliona osób, wśród nich są także Twoi klienci;
budowanie społeczności i ambasadorów marki – w przypadku mediów społecznościowych istnieje możliwość uzyskania błyskawicznego feedbacku od społeczności skupionej wokół marki oraz dzięki odpowiednim narzędziom i zachowaniom jesteśmy w stanie budować oczekiwane zaangażowanie i ich zaufanie do marki;
interakcje z użytkownikami w czasie rzeczywistym – jedynie media społecznościowe umożliwiają natychmiastową reakcję na potrzeby i zapytania obecnych oraz potencjalnych klientów;
precyzyjne dotarcie do określonej grupy docelowej – dzięki płatnym kampaniom reklamowym w Social Media można precyzyjnie targetować promowane treści i docierać jedynie do ściśle interesującej nas grupy odbiorców, którzy oczekują od nas zgodnych z ich potrzebami informacji;
rozwój sprzedaży – stałe budowanie zaangażowania wokół marki i szeroko rozumiana komunikacja w mediach społecznościowych przekładają się na wzrost zainteresowania oferowanymi usługami oraz produktami, co w efekcie przekłada się na zwiększenie sprzedaży;
wzrost ruchu na serwisie internetowym – zaangażowanie followers’ów naszego profilu firmowego w mediach społecznościowych przekłada się na wzrostu ruchu w serwisie internetowym, ponieważ nowi potencjalni klienci poszukujący informacji na temat naszej marki w ostateczności w naturalny sposób w końcu na niego trafiają.
Który kanał w social media powinna wybrać Twoja firma?
Popularnych serwisów społecznościowych na rynku jest kilka, natomiast czy warto prowadzić profil firmowy dla swojej marki w każdym z nich? Niekoniecznie. Wybór odpowiednich odpowiednich mediów społecznościowych powinien być dopasowany do specyfiki prowadzonego biznesu oraz dobranej grupy docelowej. Każdy z serwisów społecznościowych jest inny, zarówno pod kątem dominującej grupy docelowej, zachowań użytkowników i rodzaju publikowanych treści.
Prowadzenie profilu firmowego na Facebook’u to niemalże obowiązek każdej firmy z różnego rodzaju branż, a w szczególności dla firm trudniących się sprzedażą B2C. W przypadku kierowania swoich usług lub produktów do klientów detalicznych, Facebook jest tutaj najlepszym kanałem do prowadzenia aktywnej promocji i budowania społeczności wokół danej marki. Profesjonalne kreowanie wizerunku swojej marki w najpopularniejszym serwisie społecznościowym z pewnością przełoży się nie tylko na generowanie polubień, komentarzy i udostępnień publikowanych treści, ale także z pewnością wpłynie na wzrost wpływających zamówień i zapytań od potencjalnych klientów.
Konto firmowe na Instagramie jest doskonałym miejscem do dzielenia się wizualną treścią marki. Instagram jest miejscem, gdzie możemy pochwalić się naszym followers’om swoją nową ofertą, promocją lub produktem, który właśnie włączyliśmy do sprzedaży. Konto firmowe w tym kanale społecznościowym może również posłużyć (głównie w przypadku firm B2B) do prezentowania swoim obecnym lub potencjalnym klientom wydarzeń z życia firmy i pracowników, co przekładało się będzie na większe zaufanie do marki i w ostateczności na większą ilość zapytań. Ten sposób użytkowania kanału firmowego na Instagramie najczęściej używają działy HR, które chcą budować na rynku pracy pozycję atrakcyjnego i rzetelnego pracodawcy.
LinkedIn jest często określany mianem Facebooka dla biznesu i dedykowany jest w szczególności dla firm działających w sprzedaży B2B, gdzie mogą nawiązać nowe kontakty biznesowe. Współpraca między dwiema firmami zapoznanymi poprzez LinkedIn może mieć charakter sprzedaży usług, produktów lub nawiązania partnerstwa mającego na celu poszerzenie grona odbiorców obu marek. LinkedIn może również być miejscem, gdzie będziemy budować pozycję eksperta w swojej branży, a przekazywana wiedza i sposób komunikacji może pomóc nie tylko nawiązywaniu współpracy między firmami, ale także budować pozycję atrakcyjnego miejsca pracy wśród ekspertów.
Podsumowanie
Wybór właściwego kanału promocji w Social Media to dopiero początek sukcesu, gdyż największym wyzwaniem jest opracowanie i wdrożenie odpowiedniej strategii komunikacji, która będzie przynosiła oczekiwane korzyści. Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, czy YouTube to zupełnie inne portale, które charakteryzują się zupełnie inną specyfiką działania, więc prowadzenie kont na każdym z nich wymaga ogromu nakładów pracy i wiedzy w celu podejmowania właściwych działań.
Okazuje się, żę korzystanie ze wszystkich dostępnych serwisów społecznościowych wcale nie jest jednoznaczne z odniesieniem oczekiwanego sukcesu, a w większości przypadków zwyczajnie mija się z celem. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest w pierwszej kolejności poznanie każdego z kanałów komunikacji mediów społecznościowych, jego specyfiki oraz profilu użytkownika, a dopiero następnie wybrać te Social Media, które będą profesjonalnie wspomagały wizerunek firmy i współgrały z przyjętą ogólną strategią marki. Podczas dokonywania wyboru kanału komunikacji w Social Media warto również wcześniej określić swoją grupę docelową, jeżeli oczywiście już wiemy kto będzie naszym typowym klientem i do kogo chcemy dotrzeć z naszą ofertą. Po takiej analizie zdecydowanie jeszcze łatwiej będzie podjąć decyzje, które media społecznościowe wybrać i na których warto prowadzić profil firmowy w Social Media.