Performance Marketing

Modele rozliczeń reklamy internetowej

CPC, CPM, CPS, CPA, CPL a może jeszcze CPN*?

*disclaimer – żart dotyczący centrali produkcji naftowych.

Wszystkie te skróty (z wyjątkiem CPN) na pewnym etapie prowadzenia biznesu online są warte naszej uwagi i znajomości. Skróty te dotyczą modeli rozliczeń reklamy internetowej, która ma promować Twoje produkty. Czemu jest wiele modeli rozliczania reklam? Ponieważ jest wielu jej sprzedawców, a każdy z nich w zależności od naszego celu biznesowego oraz budżetu będzie proponował nam inne umiejscowienia w ramach różnych modeli rozliczeń. W świecie kupowania reklam internetowych im mniej wymagamy a więcej dajemy tym lepsze pojawiają się możliwości zakupu powierzchni reklamowych. W zależności od modelu rozliczeń będziemy dysponować zupełnie innymi rodzajami kreacji do wyboru.

Znajomość tych terminów jest obowiązkowa dla przedsiębiorcy prowadzącego swój biznes online, aby zawsze wiedział w oparciu o jakie kryteria zakupuje powierzchnię reklamową. W zależności od środowiska, w którym dokonujemy zakupu powierzchni reklamowej możemy skorzystać z innych form rozliczeń reklamy.

Modele rozliczeń możemy podzielić na modele efektywnościowe oraz modele wizerunkowe.

Modele wizerunkowe

Te modele rozliczeń oferują nam dostęp do najbardziej ekskluzywnych i największych formatów reklamowych oraz placementów. Przy tych modelach możemy często decydować o formatach oraz rodzajach kreacji i sposobach targetowania. W przypadku rozliczania reklam “za efekt” to najczęściej wydawca decyduje o miejscach emisji, formatów czy rotacji kreacji.

Model Flat Fee (FF)

Model ten jest typowym rozliczeniem za czas trwania emisji danej reklamy. Może to być przykładowo jeden dzień, tydzień lub cały miesiąc emisji. Model ten pozwala nam zakupić najczęściej największe powierzchnie reklamowe jak screening, czy duże formaty wizerunkowe. Często reklamę opłacaną w formie takiego modelu zobaczymy na stronach głównych największych serwisów informacyjnych.

Model CPM (Cost Per Mile)

Prawdopodobnie najczęściej spotykany model rozliczeń w przypadku reklamy internetowej. Jest to koszt za tysiąc odsłon naszej kampanii. Jeżeli nasza kampania kosztuje 10 000 zł a uzyskamy w kampanii 1 000 000 PV naszej kreacji to, aby wyliczyć CPM używamy wzoru CPM= Koszt kampanii / PV * 1000

Model eCPM (Effective CPM)

Model ten pozwala na porównania różnych innych modeli rozliczeń ze sobą jak na przykład CPC (Cost per click) i CPL (Cost per lead). Jest to świetny model, jeśli prowadzimy na naszym serwisie wiele kampanii, które opierają się o inny model rozliczeń. Dzięki tej metodzie jesteśmy w stanie porównać efekty naszych kampanii sprowadzając je do wspólnego wzoru. eCPM wyliczamy następująco eCPM = przychody z kampanii / PV * 1000. Dzięki temu jesteśmy w stanie wyliczyć efektywność cenową kampanii na przykładzie 1000 wyświetleń.

Modele efektywnościowe

Te modele najczęściej pojawiają się przy celach bezpośrednio związanych ze sprzedażą. Modele te stosuje się, kiedy najbardziej zależy nam na rozliczeniu za każdą konkretną akcję, sprzedaż, czy leada od potencjalnego klienta. W przypadku tych modeli najczęściej wydawca decyduje o miejscu emisji i rodzaju kreacji. W skrajnych przypadkach może wystąpić sytuacja, w której jeśli wydawca zobaczy brak efektów w postaci sprzedaży – co skutkuje dla niego brakiem wpływów, po prostu wyłączy nasze formaty i zaniecha dalszej współpracy. Pamiętaj, więc o dodaniu przycisków CTA, które będą pozytywnie wpływać na konwersję z reklamy i wejście na serwis.

Model CPS (Cost per sale)

Jak nazwa wskazuje w tym modelu rozliczamy się po prostu za sprzedaż naszych usług lub produktów. Rozliczenie może być dokonywane np. procentowo od każdej sprzedaży i jej kwoty lub np. za pomocą stałej kwoty od każdej transakcji.

Model CPC (Cost per click)

Jeśli korzystałeś kiedyś z narzędzia Google Ads do emisji reklam w środowisku wyszukiwarki Google najpewniej znasz model CPC. Mówiąc wprost jest to po prostu rozliczenie za kliknięcie użytkownika w reklamę. Nie więcej, nie mniej – prosty model rozliczeń efektywnościowego od każdego pojedynczego kliknięcia.

Model CPL (Cost per lead)

W tym modelu płacimy w sytuacji, kiedy dany format pozyska dla nas “Leada”, czyli np. zapytanie potencjalnego klienta. Najczęściej rozliczamy się za wypełnienie, np. formularza kontaktowego.

Model CPA (Cost per action)

Model w którym dokonujemy opłaty w sytuacji w której użytkownik wykonał żądaną przez nas akcje np. wypełnił ankietę bądź pobrał przewodnik.

Model CPD (Cost per download)

Model najczęściej używany podczas promocji aplikacji mobilnych. W tym systemie rozliczamy się za każde pobranie naszego softu.

Model CPV (Cost per view)

W tym przypadku będzie to koszt za wyświetlenie danego formatu.

Podsumowanie

Każdy przedsiębiorca rozpoczynający swoje działania w reklamie internetowej samemu bądź przy współpracy z agencją powinien znać wyżej wymienione. modele rozliczeń. Modele powinny być dobrane odpowiednio do celu biznesowego oraz marketingowego, który chcemy osiągać. Po ustaleniu naszych celów wybierzmy model, który najlepiej odpowiada naszym potrzebom.

Pamiętaj! Od modelu rozliczeń będą zależało umiejscowienie reklamy oraz jej potencjalny zasięg. Musisz ocenić wszystkie za i przeciw modeli i dobrać taki, który jest najbardziej spójny z Twoją wizją biznesową.

Autor: Marcin Pytlik Marcin Pytlik LinkedIn

One thought on “Modele rozliczeń reklamy internetowej

  • Mi się wydaję, że teraz agencje raczej rozliczają się na zasadzie FF. Przynajmniej tam gdzie ja pracowałem, czyli w UK, w Polsce może być inaczej 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *