Google zapowiada duże zmiany algorytmu od 2021 roku!
Nowe czynniki oceny jakości strony w wyszukiwarce Google już w maju 2021
W maju 2020 roku firma Google ogłosiła, że w rankingu wyszukiwarki Google będą uwzględniać nowe sygnały dotyczące oceny jakości strony. Sygnały te mierzą wrażenie użytkowników związane z daną stroną internetową serwisu. Przy wykorzystaniu tych danych właściciele serwisów internetowych mogą z większą łatwością stale dbać o jak najprzyjemniejsze doznania swoich użytkowników z korzystania z ich serwisów. W przeciągu ostatnich kilku miesięcy odnotowywany jest 70 procentowy wzrost zainteresowania narzędziami PageSpeed Insight oraz Lighthouse. Wielu z właścicieli i marketingowców również w dużo większej skali i częstotliwości zaczęło korzystać z raportów Google Search Console dotyczących wskaźników wskazujących na możliwość wprowadzenia większych ulepszeń.
Zmiany te dotyczące szerszej oceny jakości strony internetowej zostaną wprowadzone w maju 2021 roku. Elementy, które w dużo większym stopniu zostaną być brane pod uwagę algorytmów Google będą łączyć się z już obecnymi czynnikami, takimi jak, np. obecność protokołu HTTPS, bezpieczne przeglądanie serwisu, dostosowanie pod kątem urządzeń mobilnych oraz wskazówki dotyczące uciążliwych reklam pełnoekranowych.
Czynniki brane pod uwagę po aktualizacji algorytmu Google
Firma Google jest przekonana, że nowe sygnały dotyczące oceny jakości strony docelowej, które zostaną dołożone do obecnych pomogą ich użytkownikom w dokonaniu jeszcze lepszego dla nich wyboru organicznego wyniku wyszukiwania. Chociaż jakość zawartości strony jest ważna to Google wciąż ustala pozycje danych stron w dużej mierze wyłącznie na podstawie ich zawartości tekstowej, która często jakościowo i merytorycznie znajduje się poniżej normy dla jej czytelników. Z tego też powodu Google stwierdził, że dobra jakość zawartości strony nie wystarczy i warto zwrócić jeszcze większą uwagę na zachowania i wygodę dla użytkowników.
Nowymi oficjalnymi czynnikami, które zostaną uwzględnione w ocenie jakości strony od maja 2021 będą:
Loading – największe wyrenderowane treści (ang. Largest Contentful Paint – LCP), czyli potrzebny czas na wyrenderowanie największego elementu treści wyświetlanej w widocznym obszarze po wysłaniu żądania adresu URL. Największym elementem strony zazwyczaj jest obraz, film lub duży blok tekstu, który nie zawsze dynamicznie i szybko się wczytuje wraz z pozostałą częścią strony;
Interactivity – opóźnienie przy pierwszym działaniu (ang. First Input Delay – FID), czyli czas, jaki minął od pierwszej interakcji (np. kliknięcie przycisku lub linku, itp.) użytkownika ze stroną do reakcji przeglądarki. Pomiar ten dokonywany jest na podstawie dowolnego interaktywnego elementu strony, który użytkownik kliknął jako pierwszy. Wartość tego wskaźnika jest bardzo ważna w przypadku stron, na których użytkownik ma za zadanie coś zrobić, jak dokonanie czynności zmierzającej do konwersji;
Visual Stability – zbiorcze przesunięcie układu (ang. Cumulative Layout Shift – CLS), czyli wartość przesunięcia układu strony internetowej w trakcie jej wczytywania. Wartość podawana jest w przedziale 0 – 1 i jest bardzo ważna, gdyż przesunięcia niektórych interaktywnych elementów strony znacznie pogarszają komfort użytkowania.
Dobrej jakości | Wymagana poprawa | Słabej jakości | |
---|---|---|---|
LCP | <= 2,5 s | <= 4,0 s | > 4,0 s |
FID | <= 100 ms | <= 300 ms | >300 ms |
CLS | <= 0,1 | <= 0,25 | > 0,25 |
Od maja 2021 roku również wszystkie wpisy niezgodne z formatem AMP będa mogły być prezentowane w dostępnej na urządzenia mobilne funkcji “Najważniejsze artykuły w wyszukiwarce” oraz spełniając wszystkie wymagania Polityki treści Wiadomości Google będą się kwalifikować do ich wyświetlenia w “Wiadomości Google”. Oczywistym jest również, że wpisy z wynikami wyższej jakości strony będą posiadały wyższy priorytet i zarazem pozycje w wynikach bez względu na użytą technologię ich implementacji.
Przydatne narzędzia do poprawy jakości stron
W ramach przygotowań do nadchodzących zmian Google wprowadziło kilka narzędzi, które mają za zadanie pomóc właścicielom serwisów internetowych zadbanie o jakość ich stron. Jednym z nich jest raport “Podstawowe wskaźniki internetowe” dostępny w narzędziu Google Search Console, gdzie można się dowiedzieć, co na naszych stronach wymaga poprawy. Po zapoznaniu się z tym raportem, należy zagłębić się trochę głębiej i skorzystać z Linkhouse oraz PageSpeed Insight, które pomogą we wstępnym rozwiązaniu wykrytych problemów. Po zlokalizowaniu wszystkich kluczowych problemów znajdujących się na stronach można skorzystać ze strony web.dev/vitals-tools, gdzie znajdują się wszystkie przydatne narzędzia na sam początek pracy nad poprawą serwisu.
Dodatkowym narzędziem diagnostycznym w szczególności przydatnym wydawcom jest AMP Page Experience Guide, które przedstawia programistom kluczowe wskazówki. Badania przeprowadzone przez zespół AMP pokazują, że znaczna większość stron używających AMP posiada wyższą jakość stron niż wydawcy używający innych technologii.
Podsumowanie
Główną misją wyszukiwarki Google jest pomaganie jej użytkownikom w odnajdywaniu najtrafniejszych dla nich stron internetowych wysokiej jakości. Celem nowych aktualizacji jest jeszcze lepsze wyróżnienie najwartościowszych wyników wyszukiwania oraz zapewnienie internautom możliwości znalezienia merytorycznych informacji. Wprowadzone zmiany na pewno nie ułatwią właścicielom serwisów pozycjonowania stron, natomiast z pewnością pozwoli to znajdować coraz to lepsze jakościowo wyniki wyszukiwania dla naszych zapytań. Początek tego roku na pewno będzie bardzo intensywny dla marketingowców nie tylko pod względem SEO, ale z pewnością także w zakresie Analityki Internetowej, CRO oraz User Experience.