Organiczne wyniki wyszukiwania – definicja, co to jest?
Organiczne wyniki wyszukiwania – co to jest?
Organiczne wyniki wyszukiwania (ang. Organic Search) inaczej też nazywane “Wyniki organiczne” czy “Wyniki naturalne” to rezultaty wyszukiwania w wyszukiwarce internetowej, które mają postać bezpłatnych linków do stron internetowych. Wyniki organiczne nie są efektem żadnych płatnych form reklamy, a zależą przede wszystkim od dopasowania poszczególnych stron do zapytania internauty.
W przypadku wyników naturalnych za wyświetlanie linków do stron i ustalanie kolejności ich prezentowania odpowiada wyłącznie algorytm wyszukiwarki internetowej. Jednak na wyświetlanie się strony na określonej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwarek wpływ ma jej jakość i zawartość merytoryczna, odpowiednie wykorzystanie określonych fraz kluczowych na stronie oraz inne czynniki determinujące wysokość miejsca w wynikach wyszukiwarek.
Przykładowo jeśli wpiszemy w wyszukiwarkę Google hasło “pozycjonowanie Wrocław”. W organicznych wynikach wyszukiwania Google pojawią się strony internetowe zawierające w treści lub tytule frazę kluczową “pozycjonowanie wrocław” (lub odmienione np. Wrocław, wrocławiu, wrocławski). Słowa te nie muszą być pisane obok siebie, a mogą być np. rozdzielone innym wyrażeniem, znakiem interpunkcyjnym, czy nawet znajdować się w innej linijce akapitu.
Czynników wpływających na pozycję strony oraz ogólnie na wyniki wyszukiwania istnieje o wiele więcej, a te które zostały tutaj poruszone to tylko przykładowe spośród tych, które zalecają wyszukiwarki internetowe.
Co wpływa na wyniki organiczne?
Na ranking strony, która jest wyświetlana w wyszukiwarce ma wpływ wiele czynników. Najlepiej zoptymalizowane strony internetowe pod wyniki organiczne to takie, na których występują linki wewnętrzne, linki zewnętrzne, czytelne i unikalne treści, szyfrowanie https, zoptymalizowane multimedia oraz wiele innych. Współczesny świat wymusza na administratorach serwisów internetowych także optymalizację pod kątem UX oraz urządzeń mobilnych, a także zadbanie o inne techniczne aspekty, które są ważne na użytkowników internetu, jak np. długość adresów URL, czy czas wczytywania strony.
Dobrze prowadzone działania, które wpływają na wysokie wyniki naturalne w wyszukiwarkach mogą przynieść korzyści w postaci docierania do potencjalnych klientów, otworzeniu się na nowe rynki czy kreowania pozytywnego wizerunku firmy. Coraz więcej osób ma świadomość jak działają algorytmy Google i wie, że im strona internetowa wyświetla się wyżej, tym jest uznawana za lepszą. Badania dowodzą, że użytkownicy Internetu i wyszukiwarki Google najczęściej klikają w top 3 wyników wyszukiwania wyświetlających się na samej górze wyników organicznych. Nieco wytrwalsi poświęcają czas także na sprawdzenie innych wyników, natomiast zwykle jest to tylko pierwsza strona wyników, czyli pierwszych dziesięć pozycji. Co zrobić, aby być jak najwyżej w wyszukiwarce dzięki organicznym wynikom wyszukiwania?
określ frazy kluczowe, na które chcesz się pozycjonować;
prowadź bloga firmowego z wartościową i unikalną treścią;
twórz wartościowy content na wszystkie istotne podstrony serwisu;
optymalizuj meta tytuły i meta opisy;
prowadź Social Media i bierz czynny udział w życiu branży;
pozyskuj wartościowe linki zewnętrzne dofollow;
monitoruj postępy prowadzonych prac.
Budowanie organicznego i bezpłatnego ruchu oraz zasięgu w wyszukiwarce internetowej dzięki prowadzeniu dobrego contentu, pisaniu bloga, prowadzeniu Social Mediów, czy zaplanowania mocnego linkowania zewnętrznego to tylko wybrane działania, dzięki którym można wzmocnić swoją pozycję w Google. Jeśli pracujesz w konkurencyjnej branży, gdzie w czołówce organicznych wyników wyszukiwania znajdują się same duże firmy, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem niż samodzielna praca będzie zgłoszenie się do doświadczonej agencji SEO, która zajmie się tą działką marketingu. Inaczej może to spowodować, że nigdy nie osiągniesz TOP10, ani tym bardziej TOP3 wyników wyszukiwania.