Link nofollow – definicja, co to jest?

Link nofollow – co to jest?

Linki nofollow nie zwiększa wartości strony internetowej i nie sprzyjają podniesieniu jej w rankingu wyników wyszukiwania Google. Oznaczenie linku atrybutem nofollow w zamierzeniu ma służyć wyłącznie do poinformowania robota wyszukiwarki internetowej, iż danego odnośnika nie powinien uwzględniać w ocenianiu strony linkowanej. Można w ten sposób oznaczać linki sponsorowane. Linki nofollow często wykorzystuje się na forach, czy w systemach komentarzy blogowych, więc w miejscach, w których swoje odsyłacze mogliby umieszczać spamerzy. W ten sposób sprawia się, że miejsca te tracą atrakcyjność w ich oczach i rzadziej podejmują próby spamowania.

Z punktu widzenia użytkownika przeglądającego daną stronę, link nofollow wygląda identycznie, jak dofollow. Różnica pojawia się natomiast w kodzie strony, gdzie prezentuje się on następująco:

<a href=”http://thedigitalmarketing.pl” rel=”nofollow”>Link</a>

Co dają linki nofollow?

Z powyższego opisu możesz wyciągnąć wniosek, że linki nofollow nie mają żadnej wartości dla wyszukiwarki. Sprawa jest jednak bardziej skomplikowana. Przede wszystkim w przypadku dużej liczby linków przychodzących do danej witryny, pewien odsetek linków nofollow świadczy o „naturalności” profilu linkowego strony i wpływa na zmniejszenie ryzyka zidentyfikowania jej przez roboty jako sztucznie promowanej. Inaczej mówiąc – warto, aby część backlinków była oznaczona jako nofollow, gdyż zmniejsza to ryzyko nałożenia na stronę filtrów Google. Nie należy jednak przesadzać i większość linków warto posiadać w formie dofollow.

Choć atrybut nofollow został stworzony z myślą o oznaczeniu odnośników zewnętrznych, warto z niego korzystać również w ramach linkowania wewnętrznego. Mowa tutaj o zastosowaniu tego atrybutu w przypadku linków kierujących do stron nieistotnych z punktu widzenia wyszukiwarki internetowej lub praktycznie nieposiadających treści. Przykładowo mogą to być strony rejestracji lub logowania, ale też polityki prywatności.

Dodatkowo, warto wspomnieć, że w przypadku nałożenia przez Google kary ręcznej na serwis, w trakcie procedury usuwania nałożonych sankcji, część „nieodpowiednich” linków można oznaczyć jako nofollow zamiast od razu je usuwać lub zrzekać się ich. Trzeba mieć jednak na uwadze, że czasami nawet takie oznaczenie nie ratuje przed uznaniem odsyłacza jako „niewłaściwego”.

We wrześniu 2019 roku Google wprowadził nowe atrybuty linków. Sprawdź, co oznaczają atrybuty rel=”sponsored” oraz rel=”ugc” w artykule SENUTO “Atrybuty linków rel=”ugc” rel=”sponsored” rel=”nofollow” ”.

Kiedy używać linków nofollow?

Tylko dlatego, że linki nofollow nie przekazują mocy, a wyszukiwarki je ignorują, nie oznacza to, że powinniśmy z nich rezygnować. Google wykorzystuje wiele czynników do oceny wartości serwisu dla swoich użytkowników, a jednym z nich jest zróżnicowany profil linków – dlatego warto wspierać swoją strategię SEO również linkami nofollow.

Linki z sieci społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, LinkedIn czy Twitter, posiadają atrybut nofollow, ale mogą zapewnić bardzo duży ruch w serwisie. Można również znaleźć fora lub inne strony, na których można wstawić komentarz z odnośnikiem do swojej strony, który z góry będzie posiadał atrybut nofollow, natomiast może przynieść nam kilku zainteresowanych użytkowników. Także dodatkowym argumentem przemawiającym za zamieszczaniem odnośników nofollow na stronach jest możliwość pozyskania z nich wysokiej jakości ruchu.

A jak to jest z odnośnikami na swojej stronie i kiedy dodawać do nich atrybut nofollow? Należy ich używać w linkach prowadzących do podstron w obrębie tej samej witryny, które nie mają znaczenia w procesie pozycjonowania np. strona polityki prywatności, regulamin sklepu czy odnośnik do podstrony z logowaniem. W przypadku linków prowadzących do zewnętrznych stron warto dodawać atrybut nofollow, jeśli nie chcesz przekazywać innej domenie swojej mocy lub kiedy nie masz do niej pełnego zaufania.