Działania z zakresu pozycjonowania, które można prowadzić samodzielnie
Pozycjonowanie serwisu internetowego jest długotrwałym procesem wymagającym nie tylko naszej cierpliwości, ale również wiedzy z zakresu optymalizacji serwisów www pod wytyczne wyszukiwarki internetowej. Wielu właścicieli biznesów internetowych decyduje się na realizację działań SEO samodzielnie, pomimo iż rozwiązanie to jest dość ryzykowne. Nie mniej jednak w niektórych sytuacjach może okazać się to dość korzystne i przynieść niezłe efekty w postaci większej widoczności organicznej serwisu oraz wyższej pozycji istotnych fraz kluczowych.
Na czym polega pozycjonowanie organiczne?
Kluczowym celem pozycjonowania organicznego serwisu internetowego jest podniesienie pozycji danej strony internetowej w wyszukiwarce na interesujące nas frazy kluczowe. Efektem tych działań jest większy ruch organiczny na serwisie, co w sprzyjających warunkach może przełożyć się na większą ilość konwersji. Z uwagi na fakt, że Google dominuje na rynku, wszelkie zmiany optymalizacyjne przeprowadza się zgodnie z wytycznymi dla webmasterów (Webmaster Guidelines) dla tej wyszukiwarki. Przestrzeganie tych wskazówek pozwala odpowiednio dostosować witrynę, aby serwis www mógł osiągać wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.
Pozycjonowanie organiczne w ujęciu operacyjnym to:
Dobieranie fraz kluczowych
Dobór proces selekcjonowania wartościowych fraz, które następnie dopasowuje się do poszczególnych podstron serwisu. Opracowanie kompleksowego doboru pozwala uniknąć kanibalizacji fraz kluczowych między podstronami. Jednocześnie taki dokument znacznie ułatwia późniejsze pozycjonowanie. Konkretna fraza kluczowa powinna być dopasowana tylko do jednego adresu URL. Dzięki temu właściciel strony internetowej może znacznie szybciej zaobserwować pierwsze efekty wyników organicznych. W oparciu o ten opracowany dobór należy wprowadzać wszelkie zmiany optymalizacyjne, a także tworzyć treści na stronie internetowej.
Optymalizacja techniczna
Optymalizacja jest jednym z ważniejszych segmentów SEO. Błędy na poziomie on-site mogą znacznie utrudnić osiąganie zadowalających wyników w wyszukiwarce Google. Samodzielna optymalizacja techniczna serwisu jest możliwa nawet bez zaawansowanej znajomości HTML oraz CSS. Umiejętności te są jednak niezwykle przydatne, szczególnie gdy kod witryny wymaga poważnych aktualizacji. Zależnie od tego, przez jaki system CMS obsługiwana jest strona internetowa, optymalizacja techniczna może być elastyczna (open source) lub silnie ograniczona (SaaS). Dlatego trudno jednoznacznie określić, ile dokładnie zmian może wprowadzić właściciel serwisu we własnym zakresie.
Tworzenie jakościowych treści
Kreowanie contentu na stronie internetowej powinno mieć dwa cele: 1. to wartościowe informacje dla użytkowników. 2. treści są analizowane przez roboty Google. Następnie wyszukiwarka weryfikuje content, aby dopasować odpowiedź do zapytania użytkownika wyszukiwarki internetowej. Jeżeli treści są merytoryczne i wartościowe, istnieje duże prawdopodobieństwo, że osiągną one wysoką pozycję. Content stanowi pewnego rodzaju drogowskazy dla robotów wyszukiwarki Google.
Pozyskiwanie linków zewnętrznych
Zewnętrzne linki prowadzące do pozycjonowanej strony są traktowane przez algorytm Google jako pewnego rodzaju „rekomendacje”. Ich pozyskiwanie, czyli link building, wywiera pozytywny wpływ na widoczność witryny w wyszukiwarce. Istotnym czynnikiem jest atrybut “dofollow”. Taki link przekazuje wtedy maksymalną „moc” pozycjonowanej stronie. Podczas pozyskiwania odnośników zewnętrznych należy kierować się jakością, a nie ilością. Linki ze spamerskich witryn i niepowiązanych tematycznie mogą negatywnie wpłynąć na budowaną widoczność. Ważne jest także naturalne pozyskiwanie odnośników. Link building jest procesem, a nie jednorazową techniką. Pozyskiwanie wartościowych backlinków to fundament strategii SEO.
Czy samodzielne pozycjonowanie stron internetowych jest możliwe?
Nie trzymając Was już dłużej w niepewności i przejdźmy do odpowiedzi. Tak, jest to jak najbardziej możliwe. W Internecie można znaleźć wiele ogólnodostępnych materiałów na ten temat, a nie brak też, np. grup Facebook’owych, gdzie można podzielić się swoimi wątpliwościami i uzyskać darmową poradę. Większość małych przedsiębiorców w pierwszej kolejności stara się samodzielnie wypromować swój biznes. Nie jest to złe rozwiązanie, choć może to być często okupione licznymi porażkami i zniechęceniem do marketingu internetowego. Jednak decydując się już na samodzielne pozycjonowanie swojego serwisu, trzeba mieć na uwadze, że nie jest to zadanie, które można robić z doskoku raz w miesiącu. Aby prowadzone działania przyniosły zamierzony efekt, muszą być prowadzone regularnie i konsekwentnie. Tylko wtedy możliwe będzie zdobycie premiowanych pozycji w wyszukiwarce Google.
Kiedy warto samodzielnie pozycjonować stronę internetową?
Samodzielne pozycjonowanie serwisu internetowego sprawdza się głównie w przypadku małych witryn, które dopiero rozpoczynają działalność online. To czas, gdzie z reguły właściciel serwisu nie posiada zbyt dużego budżetu na marketing. Wówczas warto pomyśleć o samodzielnym SEO opartym na optymalizacji technicznej oraz tworzeniu jakościowych treści. Niewielkie serwisy internetowe nie są tak skomplikowane jak duże witryny z setkami lub tysiącami podstron. Dlatego pozycjonowanie na własną rękę jest nieco prostsze, co sprzyja amatorom. Samodzielne SEO sprawdzi się również w branżach o niskiej konkurencyjności. W takiej sytuacji mniej domen rywalizuje o wysokie pozycje w wyszukiwarce Google. Dzięki temu nawet ograniczone działania z zakresu pozycjonowania mogą okazać się skuteczne.
Istnieje wiele metod na naukę działań z obszaru SEO. Do tych najbardziej efektywnych zaliczyć możemy kursy i warsztaty organizowane przez doświadczonych specjalistów. Choć najczęściej są płatne, to wiele z nich cieszy się ogromnym zainteresowaniem ze względu na swoją jakość. Do darmowych źródeł wiedzy zaliczyć możemy blogi, webinary, artykuły publikowane przez agencje SEO oraz materiały wideo publikowane w takich serwisach jak, np. YouTube. Na rynku znajduje się również wiele literatury, które poruszają tematykę organicznego pozycjonowania stron. Należy jednak pamiętać, że SEO jest branżą rozwojową, dlatego też takie materiały szybko tracą swoją aktualność. W kontekście blogów warto obserwować te, które są prowadzone przez grono wykwalifikowanych ekspertów z sukcesami na swoim koncie, a nie tylko przekazują zdobytą teorię.
Teoria to nie wszystko. W SEO istotną rolę odgrywa praktyka. Brak doświadczenia znacznie utrudnia wdrożenie skutecznego pozycjonowania. Jako właściciel serwisu internetowego możesz próbować indywidualnie przygotować strategię, a następnie ją wdrażać metodą prób i błędów. Osobiście przekonasz się, jakie dokładnie techniki przynoszą efekt. Pamiętaj jedynie, aby kategorycznie unikać działań nieetycznych określanych jako Black Hat SEO. Warto samodzielnie pozycjonować stronę internetową tylko wtedy, gdy właściciel witryny posiada w tej materii odpowiednią wiedzę. W przeciwnym wypadku SEO może być tylko i wyłącznie marnowaniem czasu.
Samodzielne pozycjonowanie strony internetowej – czy warto?
Wydawać by się mogło, że koszty związane z samodzielnym pozycjonowaniem serwisu internetowego będą niższe niż w przypadku powierzenia tego zadania agencji marketingowej lub freelancerowi. W kosztach jednak nie uwzględnia się czasu, jaki trzeba w to włożyć oraz kosztu błędnych lub spóźnionych decyzji. Często likwidacja wyrządzonych szkód niewłaściwego pozycjonowania pochłania znaczną część pieniędzy, które z powodzeniem mogłyby być wydane na reklamę.
Jeżeli też liczysz na to, że raz uruchomione działania z zakresu SEO będą funkcjonowały bez Twojej dalszej ingerencji, z pewnością się rozczarujesz. Jeśli zależy Ci na zdobywaniu coraz to wyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, trzeba o nie walczyć cały czas. Musisz na bieżąco monitorować sytuację, aby w razie rezultatów poniżej oczekiwanych natychmiast na to reagować. To ważne szczególnie, gdyż Google lubi zmieniać często algorytmy działania robotów, co pokazuje dotychczasowa historia update’ów.
Zanim podejmiesz ostateczną decyzję, dokładnie się zastanów nad tym, co jest dla Ciebie korzystniejsze. Czasami warto zainwestować w pozycjonowanie przeprowadzane przez doświadczoną agencję SEO. Musisz bowiem pamiętać, że rzetelnie przeprowadzone działania przyniosą znacznie więcej efektów niż kroczenie po omacku – tak często bowiem wygląda pozycjonowanie stron samemu.
Oprócz omawianych w artykule metod, warto również podkreślić znaczenie lokalnego SEO, szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorstw. Optymalizacja pod kątem lokalnych wyników wyszukiwania może znacząco zwiększyć widoczność firmy w jej bezpośrednim otoczeniu