Harmonogram reklam – definicja, co to jest?

Harmonogram reklam – co to jest?

Harmonogram wyświetlania reklam (ang. Ad Scheduling ) to jedno z narzędzi, które umożliwia planowanie wyświetlania reklam w określonych godzinach, dniach tygodnia oraz w każdym przypadku, gdy potencjalny klient poszukuje informacji w sieci wyszukiwania Google, sieci reklamowej Google lub Social Media. Planowanie harmonogramu reklam można znaleźć w każdym internetowym systemie reklamowym, jak Google Ads, Facebook Ads, czy LinkedIn Ads. W przypadku systemu reklamowego Google Ads istnieje także możliwość dostosowywania stawki CPC konkretnych słów kluczowych uzależniając je od pory dnia i dnia tygodnia. Ustawienia harmonogramu reklam znajdują się najczęściej w zakładce ustawień kampanii lub w subkartach większej grupy ustawień.

Harmonogram reklam - Słownik - The Digital Marketing

Jak działa harmonogram reklam?

Reklamy można wyświetlać za każdym razem, kiedy klient szuka informacji w Internecie lub w konkretnych porach dnia i określonych dniach tygodnia, które jesteśmy w stanie odpowiadać na pytania, telefony i maile potencjalnych klientów.

Harmonogram reklam można zastosować, aby:

  • określić dni tygodnia i konkretne godziny, kiedy chcemy wyświetlać swoje reklamy;

  • ustawić dostosowanie stawek w celu zwiększenia lub zmniejszenia ich w wybranych godzinach lub dniach tygodnia.

Domyślnie kampanie Google Ads, Facebook Ads oraz LinkedIn Ads posiadają domyślne ustawienie “Wyświetlaj reklamy codziennie i o każdej porze”, co oznacza, że reklamy wyświetlają się zawsze, kiedy tylko ktoś poszukuje oferowanych przez nas produktów lub usług. Należy jednak pamiętać, że harmonogram wyświetlania reklam nie jest kompatybilny z inteligentnymi kampaniami produktowymi Google Ads.

Przykład

Załóżmy, że zajmujemy się Groomerstwem, czyli psim fryzjerstwem we Wrocławiu. Na podstawie statystyk w kolumnie “Dzień i godzina” w zakładce Harmonogram reklam kampanii Google Ads widzimy, że reklamy osiągają najlepsze wyniki w czwartki w godzinach 8:00-10:00, kiedy w telewizji jest emitowany program “Jak zadbać o swojego pupila”. Na podstawie tych danych mamy możliwość dostosować harmonogram reklam i stawki CPC w tych godzinach, tak aby zawsze nasze reklamy wyświetlały się na pierwszej pozycji płatnych wyników wyszukiwania.

Kiedy harmonogram reklam będzie przydatny?

W większości przypadków prowadzenie kampanii reklamowych w sposób ciągły (głównie handel B2C), we wszystkie dni tygodnia przez całą dobę, będzie opłacalny. Istnieją natomiast przypadki (głównie handel B2B), w których lepiej będzie ograniczyć lub wręcz wyłączyć wyświetlanie reklam, gdyż bardziej opłacalny będzie skoncentrowanie się w określonych dniach i godzinach. Ograniczenie wyświetlania reklam może także wystąpić w przypadku, gdy mamy w pewnym stopniu ograniczony budżet reklamowy, a na podstawie zbieranych danych statystycznych widzimy, że najlepsze efekty w postaci konwersji odnotowywane są jedynie w określonych porach dnia. Taka sytuacja może również wystąpić w przypadku handlu B2B, gdy chcemy w krótkim czasie po przesłaniu formularza kontaktowego skontaktować się z naszym potencjalnym klientem lub gdy zależy nam na szybkim kontakcie bezpośrednim z klientem i stosujemy reklamy typu “Tylko połączenie”.

Ograniczony budżet reklamowy

Zazwyczaj na ‘nieograniczone budżety reklamowe’ mogą sobie pozwolić jedynie duże firmy, które są jednymi z liderów swojej branży, natomiast w mniejszych firmach te budżety są najczęściej w pewnym lub dużym stopniu ograniczone. Dlatego też firmy, które nie posiadają wystarczających budżetów reklamowych powinny koncentrować się na tym, aby każda wydana złotówka na marketing internetowy była mierzona i optymalizowana pod kątem efektywności w postaci przychodów lub ilości spływających leadów. Jeżeli istnieją sposoby na zwiększenie szans konwersji przy ograniczonym budżecie reklamowym to właśnie harmonogram reklam jest jednym z narzędzi, które może w tym pomóc.

Po uruchomieniu kampanii reklamowej warto analizować, kiedy kampania najczęściej odnotowuje najlepsze efekty w postaci konkretnych konwersji, jak sprzedaż lub kontakt. Nie należy tutaj nigdy brać pod uwagę same wyświetlenia i kliknięcia, ponieważ samo wejście na serwis internetowy nie daje żadnych odczuwalnych realnie korzyści. Pod uwagę powinny być brane między innymi takie statystyki, jak złożenie zamówienia, przesłanie formularza kontaktowego, kliknięcie w numer telefonu lub e-mail, wejście na podstronę “kontakt”, czy kliknięcie w konkretny baner. Przy analizie tych danych należy sprawdzić jakie konkretne konwersje w jakich godzinach i dniach tygodnia są dokonywane, wybrać najważniejsze dla nas konwersje z biznesowego punktu widzenia oraz skoncentrować prowadzone działania reklamowe właśnie w tych porach i dniach tygodnia.

Prowadzenie handlu B2B

Prowadzenie handlu, w którym naszymi klientami są wyłącznie inne firmy, a nie klienci indywidualni oznacza, że najczęściej ofert poszukują pracownicy w czasie swojej pracy od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00 – 18:00. Jeśli zbierane statystyki prowadzonych kampanii lub spływających maili, telefonów i formularzy kontaktowych to potwierdzą, to po uwzględnieniu tego w harmonogramie wyświetlania reklam w tych porach możemy liczyć na największą skuteczność w postaci interesujących nas konwersji. Jeżeli natomiast nie chcemy rezygnować z wyświetlania reklam również w innych porach to wystarczy odpowiednie dostosowanie stawek CPC w najistotniejszych porach dnia i tygodnia.

Prowadzenie lokalnego biznesu

Harmonogram wyświetlania reklam w przypadku lokalnych biznesów może być przydatny w sytuacji, gdy np. posiadasz restaurację działającą na terenie danego miasta lub dzielnicy tego miasta i masz mocno ograniczony budżet reklamowy. W takim przypadku zalecane jest, aby reklamy emitować jedynie w godzinach otwarcia lokalu oraz wyłącznie na urządzeniach mobilnych.

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że reklamy są w bardzo dużym stopniu ograniczone, ze względu na wykluczenie godzin wyświetlania oraz urządzeń stacjonarnych, natomiast taka strategia wyświetlania reklam nie jest przypadkiem, a faktem potwierdzonym badaniami. Jakiś czas temu firma Google zrealizowała badania na rynku USA, w których udział wzięło ok. 4 500 respondentów, którzy przynajmniej kilka razy w tygodniu przeprowadzali wyszukiwania w sieci wyszukiwania Google przy użyciu smartfonów. Wyniki przeprowadzonych badań prezentowały się bardzo interesująco, gdyż aż 88% wyszukiwań lokalnych odbywało się przy użyciu smartfona, a aż 50% użytkowników tych wyszukiwań odwiedziło punkty lokalne szukanych obiektów i 18% z nich zakończyło się transakcją w punkcie stacjonarnym. W przypadku użytkowników urządzeń stacjonarnych jedynie 7% z nich dokonało transakcji w punkcie stacjonarnym.

Na przykładzie przeprowadzonych badań poruszonych powyżej, widać, że skoncentrowanie działań na konkretnej grupie docelowej w konkretnych godzinach jest dobrym pomysłem, który niesie ze sobą duże prawdopodobieństwo na pozyskanie klienta i przyniesienie firmie oczekiwanego zysku.

Reklamy typu “Tylko połączenie”

Reklamy tekstowe Google Ads typu “Tylko połączenie” to format reklam umożliwiający użytkownikowi bezpośrednie połączenie telefoniczne z daną firmą z poziomu samej reklamy. Według analiz firmy Google reklamy te wykazują aż trzykrotnie większą skuteczność, niż tradycyjne reklamy tekstowe Google Ads. Reklama tego typu oczywiście umożliwia użytkownikowi przejście na serwis internetowy reklamodawcy, natomiast jego głównym celem jest nakłonienie użytkownika do wykonania połączenia telefonicznego na urządzeniu mobilnym już z poziomu wyników wyszukiwania Google.

Reklamy typu “Tylko połączenie” ze względu na swoją specyfikę działania oraz główny cel, który mają realizować, powinny być wyświetlane jedynie w godzinach, gdy pod wskazanym w reklamach numerem telefonu jest dostępny pracownik firmy, który od razu może odebrać połączenie i odpowiedzieć na wszystkie pytania potencjalnego klienta lub przedstawić mu ofertę firmy. Jest to bardzo istotne, ponieważ nie ma nic gorszego, jak sytuacja, gdy dzwonisz do danej firmy, a po drugiej stronie nikt nie podnosi słuchawki. Często w takich przypadkach mało która osoba jest w takim stopniu zdeterminowana, aby zadzwonić ponownie i najczęściej dzwoni do konkurencji, której reklama wyświetliła się obok naszej.