Google Analytics, jako główne narzędzie analityczne
Google Analytics jest narzędziem firmy Google służącym do prowadzenia analityki serwisów internetowych. W obecnych czasach bez prowadzenia odpowiednich analiz ruchu na serwisie wszelkie działania marketingowe w Internecie mogą nie przynosić oczekiwanych efektów, a konkurencja posługująca się tym narzędziem może zdobywać znaczącą przewagę na rynku. Prowadząc firmę, sklep internetowy, czy nawet bloga zawsze warto analizować to, co dzieje się na naszym serwisie, aby podejmowane dalsze decyzje, np. inwestycyjne, mogły opierać się na twardych danych.
Google Analytics – cenne informacje dla całej firmy
Kluczowymi zadaniami Google Analytics są śledzenie źródła ruchu na serwisie, zachowań użytkowników, konwersji oraz sprzedaży w przypadku sklepów internetowych. Google Analytics informuje nas między innymi o zachowaniu użytkowników na serwisie internetowym, co pomaga określić, które części serwisu przyciągają potencjalnych klientów, a które ich odpychają. Dla osób, które prowadzą firmę same lub odpowiadają za jej internetową część, dane te są kluczowe przy podejmowaniu decyzji marketingowych, które następnie wpływają na cały biznes.
Przy pomocy tych danych KIEROWNICTWO:
dowie się, które działania marketingowe są najbardziej skuteczne i w jakim stopniu;
określi, które segmenty klientów są najbardziej wartościowe;
zobaczy dokładne wzorce ruchu i trendy w serwisie;
określi, które kanały przynoszą najlepszy ruch;
dowie się, które obszary geograficzne są najbardziej dochodowe;
opracuje skuteczną strategię sprzedaży;
podejmuje mądre decyzje poparte twardymi danymi.
Przy pomocy tych danych DZIAŁ MARKETINGU:
dowie się, skąd pochodzi użytkownik i co zrobił, aby dostać się na wybraną stronę;
zrozumie, co robią użytkownicy po wejściu na daną stronę;
dowie się, jak serwis internetowy może przekształcić użytkownika w klienta;
zobaczy, jakie frazy kluczowe najczęściej prowadzą do konwersji;
pozna, która reklama jest najbardziej skuteczna;
prześledzi, ilu użytkowników zrealizowało określoną interakcję;
dowie się, które strony i treści najdłużej zatrzymują użytkowników;
zobaczy, przez które strony użytkownicy opuszczają serwis.
Po co to wszystko?
Informacje zbierane w Google Analytics są zupełnie darmowe, a zarazem bezcenne. Dzięki nim możemy poznać swoich potencjalnych klientów, co pozwoli nam dostosować do nich odpowiedni rodzaj komunikacji, wydatki, odpowiadać na ich potrzeby i oczekiwania, realizować założone cele oraz wydatkować budżety reklamowe skuteczniej niż dotychczas.
Oczywiście samo wejście na serwis nie jest celem samym w sobie, ale pierwszym krokiem, który musi zrobić użytkownik, by mógł lepiej poznać ofertę firmy. Duża ilość wejść na serwis nie musi przekładać się na konwersje czy sprzedaż, natomiast dzięki zbieraniu danych i analizie statystyk jest duża szansa, że tak właśnie będzie.
Na co uważać, korzystając z Google Analytics?
Oczywiście narzędzie Google Analytics, jak każde nie jest narzędziem idealnym. Na co najczęściej zwraca się uwagę, jeśli chodzi o wady?
duże przedsiębiorstwa, dla których ważna jest poufność danych, muszą przemyśleć kwestię tego, czy chcą korzystać z narzędzia Google Analytics do analizy danych, gdyż wszystkie z nich zapisywane są i przechowywane na serwerach Google;
przechowywanie danych przez Google gwarantowane jest przez 26 miesięcy. Czasami dane mogą pozostawać na koncie o wiele dłużej, natomiast jeżeli pewnego dnia znikną to trzeba się z tym niestety liczyć;
narzędzie nie zarejestruje użytkowników, którzy mają wyłączone zapisywanie plików cookies, a także takich, którzy mają wyłączoną usługę JavaScript.
Jak rozpocząć przygodę z Google Analytics?
Narzędzie Google Analytics jest bardzo proste i darmowe! Jego instalacja również nie powinna przysporzyć większych problemów. Nawet osobom, które z programowaniem nie miały nigdy styczności. Wystarczy posiadać konto Google, utworzyć konto Google Analytics, pobrać odpowiedni kod śledzenia i wstawić go w kodzie html witryny (więcej informacji w poradniku Google).
Jednak wpięcie kodu do serwisu to dopiero początek. Kolejny krok to konfiguracja celów konwersyjnych oraz modułu e-commerce w przypadku sklepów internetowych i systematyczna analiza zebranych danych.
Najlepiej, jeżeli statystyki prowadzone są od samego początku funkcjonowania serwisu w sieci. Dzięki temu dane są pełniejsze oraz szybciej można zacząć je analizować i wdrażać efektywne rozwiązania na nich oparte. Jeśli natomiast do tej pory nie korzystałeś jeszcze z Google Analytics, to ważna rada dla Ciebie – nie trać więcej czasu zwlekając!