Metody wyznaczania budżetu reklamowego
Wiele agencji digital marketingowych często spotyka się z zapytaniami ofertowymi od potencjalnych klientów, którzy nie wiedzą jaki budżet chcieliby przeznaczyć na działania reklamowe w Internecie, gdyż po prostu nie wiedzą w jaki sposób go określić i przychodzą do agencji, jako specjalistów, aby im w tym pomogli. Jak się okazuje nie jest to wcale takie trudne i można z łatwością znaleźć informacje, jak się do tego odpowiednio zabrać.
W marketingu istnieje wiele metod ustalania budżetu reklamowego, a do najważniejszych możemy zaliczyć:
I Metoda AYCA (all you can afford)
“To ile możesz przeznaczyć” – metoda ta polega na wyznaczeniu budżetu na podstawie możliwości finansowych organizacji. Od managerów nie jest wymagana wiedza z zakresu otoczenia marketingowego. Ta prosta w wyznaczaniu metoda pozwala na szybkie uruchomienie kampanii reklamowych. Metoda ta sprawdza się dobrze w przypadku nowych firm oraz trudnych w estymacji branż i kanałów marketingowych.
Plusy:
łatwość w wyznaczaniu budżetu;
brak potrzebnych informacji o konkurencji;
brak potrzeby przeprowadzania szczegółowych badań marketingowych;
brak potrzebnych informacji o konwersji.
Minusy:
ryzyko przepalenia budżetu jak i niewykorzystania potencjału rynku;
mała precyzja w wyznaczaniu.
II Metoda konkurencyjna (benchmark marketing)
W metodzie tej budżet określany jest w zależności od przyjętej strategii walki z konkurencją. W przypadku działań skoncentrowanych na konfrontacji z konkurencją, gdzie celem jest przejęcie klientów lub zmniejszenie ich wpływów stosuje się budżety reklamowe większe, aby generować większe zasięgi. W przypadku orientacji skoncentrowanej na rynku, gdzie produkt dopiero się rozwija budżet reklamowych może być niższy niż u konkurencji.
Metoda ta może być stosowana w oparciu o benchmarking segmentów rynku lub posiadane informacje na temat konkurencji.
Plusy:
skuteczna w przypadku dobrze zaplanowanej komunikacji marketingowej.
Minusy:
trudna w skalowaniu;
trudna w wyznaczeniu;
ryzyko przepalenia budżetu jak i niewykorzystania potencjału rynku;
mała precyzja.
III Metoda procentu z obrotu
Metoda ta pozwala wyznaczać budżet na podstawie wyników finansowych przedsiębiorstwa o stałym określonym procencie. Przy jej wykorzystaniu można wykorzystać dane o rynku i konkurencji. To rozwiązanie to bardzo skuteczna metoda skalowania wyników w czasie rzeczywistym i jest bardzo często stosowana w przypadku reklam płatnych.
Plusy:
możliwość skalowania wyników w czasie rzeczywistym;
łatwość wyznaczania budżetu reklamowego;
wysoka precyzja.
Minusy:
potrzeba częstej analizy otoczenia marketingowego;
częsta potrzeba aktualizacji.
IV Metoda SoV (share of voice)
W metodzie tej wydatki są zależne od udziałów na rynku. Metoda ta stosowana jest przez duże firmy posiadające dane o całkowitych wydatkach na reklamę w ich branży. Pozwala to firmom i markom utrzymać się na pozycji lidera.
Plusy:
łatwość ustalenia budżetów w dłuższym czasie (rocznym czy kwartalnym);
skuteczna w przypadku utrzymania udziałów w rynku.
Minusy:
wysokie budżety;
zarezerwowana dla największych firm.
V Metoda zadaniowa
Metoda skoncentrowana na realizacji celu, dzięki czemu uważana jest za najskuteczniejszą, ale zarazem za najbardziej czasochłonną. Punktem wyjścia w określeniu budżetu reklamowego są cele firmy. Na ich podstawie definiuje się metody komunikacji marketingowej, kanały i przypisuje odpowiednie budżety. Jest to metoda rekomendowana przez Google oraz stosowana przez liczące się agencje digital marketingu w celu ustalenia budżetu na reklamę w Internecie.
Plusy:
skuteczna w przypadku e-commerce;
możliwość skalowania wyników;
wysoka precyzja.
Minusy:
trudna w wyznaczaniu;
potrzeba dokładnego mierzenia celów.
Jak sam widzisz metod wyznaczania budżetu reklamowego jest wiele, natomiast to Ty sam lub z pomocą agencji digital marketingowej musisz zdecydować, którą metodę wybierzesz. Pamiętaj tylko, aby nie iść na łatwiznę i wybierz metodę, która faktycznie pomoże Twojej firmie w krótkiej i długiej perspektywie czasu się rozwinąć poprzez inwestowanie odpowiednich budżetów w reklamy internetowe. Potencjał jest wielki, natomiast pytanie, jak go wykorzystasz?