Metody wyznaczania budżetu reklamowego

Wiele agencji digital marketingowych często spotyka się z zapytaniami ofertowymi od potencjalnych klientów, którzy nie wiedzą jaki budżet chcieliby przeznaczyć na działania reklamowe w Internecie, gdyż po prostu nie wiedzą w jaki sposób go określić i przychodzą do agencji, jako specjalistów, aby im w tym pomogli. Jak się okazuje nie jest to wcale takie trudne i można z łatwością znaleźć informacje, jak się do tego odpowiednio zabrać. 

W marketingu istnieje wiele metod ustalania budżetu reklamowego, a do najważniejszych możemy zaliczyć:

I Metoda AYCA (all you can afford)

“To ile możesz przeznaczyć” – metoda ta polega na wyznaczeniu budżetu na podstawie możliwości finansowych organizacji. Od managerów nie jest wymagana wiedza z zakresu otoczenia marketingowego. Ta prosta w wyznaczaniu metoda pozwala na szybkie uruchomienie kampanii reklamowych. Metoda ta sprawdza się dobrze w przypadku nowych firm oraz trudnych w estymacji branż i kanałów marketingowych.

Plusy:

  • łatwość w wyznaczaniu budżetu;

  • brak potrzebnych informacji o konkurencji;

  • brak potrzeby przeprowadzania szczegółowych badań marketingowych;

  • brak potrzebnych informacji o konwersji.

Minusy:

  • ryzyko przepalenia budżetu jak i niewykorzystania potencjału rynku;

  • mała precyzja w wyznaczaniu.

II Metoda konkurencyjna (benchmark marketing)

W metodzie tej budżet określany jest w zależności od przyjętej strategii walki z konkurencją. W przypadku działań skoncentrowanych na konfrontacji z konkurencją, gdzie celem jest przejęcie klientów lub zmniejszenie ich wpływów stosuje się budżety reklamowe większe, aby generować większe zasięgi. W przypadku orientacji skoncentrowanej na rynku, gdzie produkt dopiero się rozwija budżet reklamowych może być niższy niż u konkurencji.

Metoda ta może być stosowana w oparciu o benchmarking segmentów rynku lub posiadane informacje na temat konkurencji.

Plusy:

  • skuteczna w przypadku dobrze zaplanowanej komunikacji marketingowej.

Minusy:

  • trudna w skalowaniu;

  • trudna w wyznaczeniu;

  • ryzyko przepalenia budżetu jak i niewykorzystania potencjału rynku;

  • mała precyzja.

III Metoda procentu z obrotu

Metoda ta pozwala wyznaczać budżet na podstawie wyników finansowych przedsiębiorstwa o stałym określonym procencie. Przy jej wykorzystaniu można wykorzystać dane o rynku i konkurencji. To rozwiązanie to bardzo skuteczna metoda skalowania wyników w czasie rzeczywistym i jest bardzo często stosowana w przypadku reklam płatnych.

Plusy:

  • możliwość skalowania wyników w czasie rzeczywistym;

  • łatwość wyznaczania budżetu reklamowego;

  • wysoka precyzja.

Minusy:

  • potrzeba częstej analizy otoczenia marketingowego;

  • częsta potrzeba aktualizacji.

IV Metoda SoV (share of voice)

W metodzie tej wydatki są zależne od udziałów na rynku. Metoda ta stosowana jest przez duże firmy posiadające dane o całkowitych wydatkach na reklamę w ich branży. Pozwala to firmom i markom utrzymać się na pozycji lidera.

Plusy:

  • łatwość ustalenia budżetów w dłuższym czasie (rocznym czy kwartalnym);

  • skuteczna w przypadku utrzymania udziałów w rynku.

Minusy:

  • wysokie budżety;

  • zarezerwowana dla największych firm.

V Metoda zadaniowa

Metoda skoncentrowana na realizacji celu, dzięki czemu uważana jest za najskuteczniejszą, ale zarazem za najbardziej czasochłonną. Punktem wyjścia w określeniu budżetu reklamowego są cele firmy. Na ich podstawie definiuje się metody komunikacji marketingowej, kanały i przypisuje odpowiednie budżety. Jest to metoda rekomendowana przez Google oraz stosowana przez liczące się agencje digital marketingu w celu ustalenia budżetu na reklamę w Internecie.

Plusy:

  • skuteczna w przypadku e-commerce;

  • możliwość skalowania wyników;

  • wysoka precyzja.

Minusy:

  • trudna w wyznaczaniu;

  • potrzeba dokładnego mierzenia celów.

Jak sam widzisz metod wyznaczania budżetu reklamowego jest wiele, natomiast to Ty sam lub z pomocą agencji digital marketingowej musisz zdecydować, którą metodę wybierzesz. Pamiętaj tylko, aby nie iść na łatwiznę i wybierz metodę, która faktycznie pomoże Twojej firmie w krótkiej i długiej perspektywie czasu się rozwinąć poprzez inwestowanie odpowiednich budżetów w reklamy internetowe. Potencjał jest wielki, natomiast pytanie, jak go wykorzystasz?

Autor: Przemysław Zimny Przemysław Zimny LinkedIn

Przemysław Zimny

Digital Marketing Consultant oraz CMO & Co-owner jednego z wrocławskich dynamicznie rozwijających się przedsiębiorstw z branży elektromobilności. Praktyk z ponad 6 letnim doświadczeniem w budowaniu niestandardowych połączeń digital marketingu i partnerstw biznesowych. Pracę z markami zawsze rozpoczyna od pytań: dlaczego i w jakim celu, aby określić konkretne cele marketingowe i biznesowe podejmowanych działań. Bez względu na skalę biznesu jest w stanie wcielić się w skórę właściciela, jak i jego klienta, aby w jak najlepszym stopniu poczuć postawiony cel oraz dobrać do niego odpowiednie rozwiązania. Aktywny działacz spotkań networkingowych w środowisku biznesowym, gdzie codziennie może poznawać nowych ludzi, ich historie i inspirować się nimi w celu kreowania nowych pomysłów i rozwiązań, aby ciągle być krok przed innymi.

Przemysław Zimny ma 19 postów i liczba ta stale rośnie. Zobacz wszystkie posty napisane przez Przemysław Zimny

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *